Amaç: Bu çalışmada sağlıkta kalite standartları kapsamında uygulamaya konulan renkli kodlama sisteminin önemini, etkinliğini ve sonuçlarını değerlendirmek, renkli kod sistemi ile ilgili farkındalığı ortaya koymak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: XXXXXXX Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Araştırma ve Uygulama Hastanesi bünyesinde 01.01.2019-31.12.2023 tarihleri arasındaki renkli kod sisteminde kayıtlı bildirimler incelenmiştir. Araştırma retrospektif olup, tanımlayıcı kesitsel bir çalışmadır. Bu çalışmada elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde IBM SPSS (Version 22.0, IBM Corp., Armonk, NY, ABD) programından yararlanılarak frekans, yüzde ve ortalama değerler sunuldu.
Bulgular: Çalışma sürecinde toplam 135 beyaz kod, 673 mavi kod bildiriminin yapıldığı saptanmıştır. Pembe kod ve kırmızı kod verisine rastlanmamıştır. Beyaz kod bildirimi yapılan şiddet olaylarının tamamında sözel şiddet, %74,8’inde psikolojik şiddet, %14,1’inde fiziksel şiddet görülmüştür. Şiddete maruz kalanların %52,9’unun hekim olduğu, şiddet faillerinin %70,8’inin erkek cinsiyette olduğu ve bazı bildirimlerde birden fazla failin olduğu saptanmıştır. Beyaz kod bildirimlerinin %43,7’sinin dâhili branşlardan, %28,1’inin cerrahi branşlardan %11,1’inin acil kliniklerden verildiği tespit edilmiştir. Mavi kod bildirimlerinin, pandeminin etkisinin oldukça yoğun görüldüğü 2020 ve 2021 yıllarında daha az olduğu gözlemlenmiştir. Mavi kod çağrılarına ortalama 1,52 dakikada ulaşılmıştır.
Sonuç: Sağlık hizmetleri esnasında ortaya çıkan acil durumların yönetimini daha hızlı ve etkili hale getirmek üzere uygulamaya konulan renkli kod sisteminin başarısı; deneyimli ve yeterli personel, doğru altyapı ve yeterli fiziksel şartların oluşması ile doğru orantılıdır. Sağlıkta şiddet sorununda sağlık meslek mensuplarının toplum nezdinde itibarının yükseltilmesi için önerilen çözümler arasında yasal düzenlemeler kadar değerli olduğu kabul edilmelidir.
18.01.2024 tarihli ve 2024-01/27 Karar No
Background: The aim of this study was to evaluate the importance, effectiveness and results of the color coding system introduced within the scope of quality standards in healthcare and to reveal the awareness about the color coding system.
Materials and Methods: Notifications recorded in the color code system between January 2019 and December 2023 at XXXXXX University Health Services Research and Application Hospital were examined.
Results: A total of 135 code white and 673 code blue notifications were made during the study period. No code pink and code red data were found. Verbal violence was observed in all code white violence cases, psychological violence in 74.8% and physical violence in 14.1%. It was determined that 52.9% of the victims of violence were physicians, 70.8% of the perpetrators were male, and in some reports there was more than one perpetrator. It was determined that 43.7% of white code notifications were made in internal branches, 28.1% in surgical branches and 11.1% in emergency clinics. It was observed that code blue notifications were less in 2020 and 2021, when the impact of the pandemic was quite intense. It was determined that code blue calls were reached in an average of 1.52 minutes.
Conclusions: The success of the color code system, which was put into practice to make the management of emergencies that arise during healthcare services faster and more effective, is directly proportional to the formation of experienced and sufficient personnel, the right infrastructure and adequate physical conditions. Among the proposed solutions to the problem of violence in healthcare, it is thought that raising the reputation of healthcare professionals in the eyes of society is as valuable as legal regulations.
18.01.2024 tarihli ve 2024-01/27 Karar No
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 18.01.2024 tarihli ve 2024-01/27 Karar No |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |