Today, storytelling technique has become an important technique that is frequently used especially in counseling with children. Child clients use different language than adults. Mental health professionals working with children report that they can establish a stronger therapeutic relationship with their clients when they use metaphors, games, visuals and stories instead of daily language. The storytelling technique is a therapeutic tool that facilitates the client to express his/her feelings and thoughts, which he/she cannot express directly, through the characters in the stories. It is seen that the studies on the storytelling technique, which has become popular with postmodern approaches, are limited in our country. School counselors working with children may encounter resistance when they try to communicate with the child in everyday language. This may prevent the provision of psychological support to the child who needs help. Especially when the necessary support is not provided to children who face difficult experiences, problems such as adaptation problems, learning difficulties, bedwetting may occur. In this study, therapeutic storytelling, the use of storytelling technique in counseling with children and its purposes are discussed. This study is important especially for school counselors working with children, as it gives information about the new applications of storytelling technique in the field, its benefits and ease of use.
storytelling technique counseling with children school psychological counseling primary school preschool
Günümüzde hikaye anlatım tekniği özellikle çocuklarla danışmada sıklıkla başvurulan önemli bir teknik haline gelmiştir. Çocuk danışanlar, yetişkinlerden farklı bir dil kullanırlar. Çocuklarla çalışan ruh sağlığı profesyonelleri günlük dil yerine metaforlardan, oyunlardan, görsellerden, hikayelerden yararlandıklarında danışanları ile daha güçlü bir terapötik ilişki kurabildiklerini bildirmektedirler. Hikaye anlatım tekniği, psikolojik danışma sürecinde danışanın doğrudan ifade edemediği duygu ve düşüncesini hikayelerdeki karakterler aracılığıyla ifade etmesini kolaylaştıran terapötik bir araçtır. Postmodern yaklaşımlarla birlikte popüler hale gelen hikaye anlatım tekniği ile ilgili çalışmaların ülkemizde sınırlı sayıda olduğu görülmektedir. Çocuklarla çalışan okul psikolojik danışmanları, çocukla günlük dil ile iletişim kurmaya çalıştıklarında dirençle karşılaşabilmektedirler. Bu durum yardıma ihtiyaç duyan çocuğa psikolojik destek sağlanmasının önüne geçebilir. Özellikle zorlu yaşantılarla karşılaşan çocuklara gerekli destek sağlanmadığında uyum sorunları, öğrenme güçlükleri, alt ıslatma gibi sorunlar yaşanabilmektedir. Bu çalışmada psikolojik danışmada hikaye anlatım tekniğinin işlevine bazı hikaye anlatım tekniklerine ve çocuklarla psikolojik danışmada hikaye anlatım tekniğinin kullanımına yer verilmiştir. Bu çalışma, özellikle çocuklarla çalışan okul psikolojik danışmanları için hikaye anlatım tekniğinin sahadaki yeni uygulamaları, faydaları ve kullanım kolaylığı ile ilgili bilgi vermesi yönüyle önemlidir.
hikaye anlatım tekniği çocuklarla psikolojik danışma okul psikolojik danışmanlığı ilkokul okul öncesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | March 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com