Bu araştırmanın amacı COVID-19 korkusu yaşayan beliren yetişkinlerin COVID-19 salgınına ilişkin algılarını incelemektir. Araştırmada veriler, nitel araştırma yöntemlerinden metafor analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma, 2021 yılında Türkiye’de COVID-19 korkusu yaşayan 27 beliren yetişkin ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda COVID-19 korkusu yaşayan beliren yetişkinlerin 21 farklı metafor ürettikleri tespit edilmiştir. Katılımcıların ürettikleri bu metaforlar sekiz kategori üzerinden değerlendirilmiştir. Metafor kategorileri şu şekildedir: Bilinmezlik, olumsuz duygu yaratan, kabullenme, engellenemeyen/durdurulamayan, yaşamı tehdit eden, küresel, geçmişte benzeri yaşanmış bir durum/diğer salgınlar, yaşamı değiştiren. Ayrıca katılımcıların cinsiyetlerine, COVID-19 geçirme durumlarına ve COVID-19 sürecinde psikolojik destek alma durumlarına göre sahip oldukları metafor kategorilerinin farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırma verilerinden elde edilen bulgular, ilgili literatür dikkate alınarak tartışılmıştır.
Yok
This study is conducted to examine the perceptions of emerging adults experiencing fear of COVID-19 regarding the COVID-19 pandemic. The data in the research was analyzed using the metaphor analysis method, a qualitative research approach. The study was carried out with 27 emerging adults who had a fear of COVID-19 in Turkey in 2021. As a result of the research, it has been determined that emerging adults with a fear of COVID-19 produce 21 different metaphors. The metaphors created by the participants were divided into eight categories: obscurity, a situation that causes negative emotions, acceptance, a non-preventable/unstoppable situation, a life-threatening situation, a global situation, a situation similar to the past/other epidemics, and a life-changing situation. In addition, it has been determined that the metaphor categories of the participants differ according to gender, the situation of having COVID-19, and the status of receiving psychological support during the COVID-19 process. The findings obtained from the research data were discussed, considering the relevant literature.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | March 2, 2024 |
Submission Date | September 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com