Duygu, düşünce davranış üçlüsü uyumun belirleyici tripotudur. Duygular; fizyolojik, bilişsel, sosyal yaşam kaynaklarıyla ilişkilidir. Bireyin pozitif ve negatif duygulanımı, uyumunu belirlerken pozitif duygulanım ise iyi oluşunu destekleyebilir. Tripotun duygu boyutunun yönü düşünce ve davranış ayaklarının yönünü belirleyebilecek güce sahiptir.
Bibliyo terapotik pozitif duygu mesajlarıyla yüklü Küçük Prens öyküsü, pozitif duyguları arttırıcı olup olmadığı araştırmanın merak edilen konusudur. Diğer ifadeyle bu araştırmada, küçük prens
öykü odaklı bibliyo grup rehberliği programının pozitif duygular üzerindeki etkisi araştırılmaktadır.
Bu amaçla uygulanan bibliyo grup rehberlik programının etkisi incelenmiştir. Bibliyo terapotik destek Küçük Prens öyküsüyle sağlanmıştır. Araştırma karışık (2x2) deneysel desende yapılandırılmıştır.
Araştırmanın sonucunda bibliyo grup rehberlik programının bireylerin pozitif duyguları üzerinde anlamlı fark oluşturduğu belirlenmiştir. Faktörün etki değeri ise η2
=.63 olarak bulunmuştur.
The triad of emotion, thought and behavior is the determinative tripod of harmony. Emotions are related to
physiological, cognitive and social life sources. As the individual’s positive or negative sensations determine
his or her adaptation, positive sensation can promote this individual’s wellness. As one foot of the tripod, the
direction of emotion possesses the power that could determine the directions of thought and behavior feet.
The wondered subject of the research is whether The Le Petit Prince, which is loaded with biblio therapeutic positive emotion messages, is the enhancer of positive emotions or not. I nother words, the impact of the Le Petit Prince story-focused biblio group guidance program on positive emotions is sought out in this research. The effect of biblio group guidance program, which
was carried out for this reason, was analyzed. Biblio therapeutic support was provided with
The Le Petit Prince story. The research was structured on mixed experimental design (2x2).
As a result of the study, it was determined that the biblio group guidance program created significant difference on the individuals’ positive emotions. As for the effect size of the factor, it was found η2=.63.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | May 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |