Bu araştırmanın amacı, gençlerde karar vermede benlik saygısı
ile karar verme stillerinin duygusal özerklik boyutları üzerindeki etkisinin
incelenmesidir. Katılımcılar İstanbul ilinde yaşayan 16-24 yaş aralığında, 202
kız (%55,2), 164 erkek (%44,8) toplam 366 öğrenciden meydana gelmektedir.
Katılımcıların yaş ortalaması 19,07 ± 2,49
yıldır. Bunların 157’si lise (%42,9), 46’sı ön lisans (%12,6) ve 163’ü
lisans (%44,5) öğrencisidir. Veri toplamak için “Duygusal Özerklik Ölçeği” ile
“Melbourne Karar Verme Ölçeği I-II” kullanılmıştır. İstatistiksel analizler
için Pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizlerinden yararlanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, karar vermede benlik saygısı, dikkatli ve panik
karar verme stillerinin duygusal özerkliğin alt boyutlarını yordadığı
görülmüştür. Ayrıca karar verme stillerinin duygusal özerkliğin alt boyutları
üzerindeki etkisi ergenliğin orta ve geç dönemlerinde değişim göstermektedir.
Bu çalışma, Sümeyye Çimen’in “Duygusal Özerklik Kazanımında Benlik Saygısı ve Karar Verme Stillerinin Etkilerinin Belirlenmesi” başlıklı yüksek lisans tezinin bir kısmının yeniden düzenlenmesiyle oluşturulmuştur.
The purpose of this research is to examine the effect of self-esteem in decision-making and decisionmaking styles on emotional autonomy dimensions in young. Participants were in the age range of
16-24 years living in Istanbul, 202 girls (55.2%) and 164 males (44.8%), total 366 students. The average age of participants is 19.07 ± 2.49 years. Of these, 157 are high school students (42.9%), 46 are
associate students (12.6%) and 163 are undergraduate students (44.5%). For the analysis of the data,
“Emotional Autonomy Scale” and “Melbourne Decision Making Scale I-II” were used. Pearson correlation and multiple regression analyzes were used for statistical analysis. According to the results of
the research, self-esteem in decision-making, vigilance and hypervigilange decision-making styles predicted subscale dimensions of emotional autonomy. In addition, the influence of decision-making
styles on the sub-dimensions of emotional autonomy changes during middle and late adolescence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Developmental Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | August 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |