The research was aimed to determine the relationships between school burnout, educational stress and
some demographic variables. The research was conducted via relational screening model. The study group
consisted of 299 secondary school students. Of the participants, 143 were female (47,8%) and 156 were
male (52,2%). Demographic information form,School Burnout Scale,and EducationalStress Scales were
used for data collection. Independent samplest test, ANOVA, Pearson product moment correlation analysisand multiple regression analysis were performed for data analysis, because data have normal distribution.
In findings,there are positive correlations between school burnout, educational stress and achievement
level. In addition, when the family income level increases, school burnout decreases. There were no significant relationships between school burnout, gender, parental association and number of siblings. In regression analysis,school burnout was predicted byeducational stress and achievement level. They explained 36%
of total variance of school burnout.Moreover, findings were discussed in context of the related literature.
Araştırma okul tükenmişliğini, eğitim stresi ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 299 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların 143’ü kız öğrenci, 156’sı erkek öğrencidir. Veri toplamak amacıyla Okul Tükenmişliği Ölçeği ve Eğitim Stresi Ölçeği kullanılmıştır. Dataların normal dağılım göstermesinden dolayı ikili ortalamalar arasındaki fark anlamlılığını belirtmek için t testi, ikiden fazla ortalama fark anlamlılığı için varyans analizi, iki değişken arasında ilişkiyi belirlemek Pearsonkolerasyonanalizi, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkeni yordamasını bulmak için regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularında, okul tükenmişliği ile eğitim stresi ve başarı düzeyi arasında pozitif ilişkiler bulunmuştur. Bir diğer bulguya göre aile gelir düzeyi yüksek olanöğrencilerin okul tükenmişliği daha düşüktür. Öte yandan okul tükenmişliği cinsiyet, anne-baba birlikteliği, kardeş sayısına göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.Eğitim stresi ve başarı düzeyi öğrencilerin okul tükenmişliğini yordamakta olup, okul tükenmişlinintoplam varyansının %36’sını açıklamaktadır. Araştırma bulguları literatür ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com