It is known that absenteeism is a big problem among Roma students in our country. In our study, it was aimed to reveal the reasons of school absenteeism and to contribute to the solution of the problems in Vali Faik Üstün Primary School where many Roma children attended, in Kırklareli Province. By field visits, 189 households, where the student attending in Vali Faik Üstün Primary School live, were visited between 05.12.2016- 31.12.2016. Parent Questionnaires, Social Workers Screening Forms and Student Attendance Questionnaires were applied to reveal the reasons for school absenteeism. Descriptive statistics and chi-square tests were used in the analysis. In determining the statistical significance, p value less than 0.05 were considered significant. While 13.7% (n = 24) of the fathers in the household where the study was conducted were illiterate, it was observed that 43.5% (n = 80) of the mothers were illiterate. Uneducated parents, the presence of elderly and disabled individuals in the household were found to be statistically significant in the school absenteeism problem. In the study, it was observed that the school absence of Roma students was primarily due to family-specific factors and partly to other factors specific to the student, school and society. It should be told to parents insistently, that they play an important role in their children's school absence, until an attitude change is achieved.
Ülkemizde Roman öğrenciler arasında okula devamsızlığın büyük bir sorun olduğu bilinmektedir. Çalışmamız ile Kırklareli İlinde Roman çocukların eğitimini sürdürdüğü Vali Faik Üstün İlkokulu öğrencilerinin okula devamsızlık sebeplerini ortaya koymak ve sorunların çözümüne katkı sağlamak amaçlanmıştır. Vali Faik Üstün İlkokuluna kayıtlı öğrencinin yaşadığı 189 haneye 05.12.2016- 31.12.2016 tarihleri arasında gidilerek aileleriyle sahada görüşülmüştür. Okulla ilgili devamsızlık sebeplerini ortaya koyacak Veli Anketleri, Sosyal Hizmet Alan Tarama Formu, Öğrenci Devam Anketi uygulanmıştır. Analizde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare testleri kullanılmıştır. İstatistiki anlamlılığın belirlenmesinde p değerinin 0,05’in altında olan değerler anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmanın yapıldığı hanedeki babaların %13,7’si (n =24) okuryazar değil iken, annelerin %43,5’inin (n=80) okuryazar olmadığı görülmüştür. Ebeveynlerin eğitimsiz olması, hanede yaşlı birey ve engelli birey bulunması okula devamsızlık sorununda istatistiki olarak anlamlı düzeyde etkili bulunmuştur (p<0,05). Çalışmada Roman öğrenci devamsızlığının öncelikle aileye özgü faktörlerden, kısmen de öğrenciye, okula, topluma özgü diğer faktörlerden kaynaklandığı görülmüştür. Ebeveynlere, çocuklarının okula devamsızlığında kendilerinin de önemli bir rol oynadıkları, bir tutum değişikliği sağlanana kadar ısrarla anlatılmalıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2020 |
Submission Date | August 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 3 |