In this study, it was aimed to investigate whether the self-compassion levels and family support perception levels of individuals who have children with learning disability, autism spectrum disorder and mental disabiliy have a significant effect on parental stress. In this context, a research was conducted with 180 individuals whose children received special education in a special education and rehabilitation center in Istanbul. Self-Compassion Scale, Family Social Support Scale, and Parental Stress Index Short Form were used to collect the data. In the study, data were analyzed using Independent Sample t-Test, Pearson Correlation Analysis and Regression Analysis. According to the findings, it was determined that the self-compassion levels and family support levels of the parents who have children with learning disability, autism spectrum disorder and mental disability had a significant effect on parental stress. Accordingly, as the level of self-compassion and family support increases, the level of parental stress of their parents decreases.
Family Social Support Self-Compassion Parenting Stress learning disability austism spectrum disorder mental disability parenting
Bu araştırmada öğrenme güçlüğü, otizm spektrum bozukluğu ve zihinsel engelli çocuğa sahip bireylerin özduyarlılık düzeylerinin ve aile destek algısı düzeylerinin ebeveynlik stresi üzerinde anlamlı bir etki oluşturup oluşturmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda İstanbul ilinde bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde çocuğu özel eğitim gören 180 birey ile bir araştırma yapılmıştır. Verilerin toplanmasında ÖzDuyarlık Ölçeği, Aile Sosyal Destek Ölçeği, Ebeveyn Stres İndeksi Kısa Form kullanılmıştır. Araştırmada Bağımsız Örneklem t-Testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Regresyon Analizi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Bulgulara göre öğrenme güçlüğü, otizm spektrum bozukluğu ve zihinsel engelli çocuk ebeveynlerinin öz-duyarlılık düzeylerinin ve aile destek düzeylerinin ebeveynlik stresi üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Buna göre öz-duyarlılık düzeyi ve aile destek düzeyi yükseldikçe ebeveynlerinin ebeveynlik stresi düzeyi azalmaktadır.
Aile Sosyal Destek Öz-Duyarlılık öğrenme güçlüğü otizm spektrum bozukluğu zihinsel engel ebeveynlik
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2020 |
Submission Date | August 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 3 |