Bu nitel araştırma, okul psikolojik danışmanlarının eğitim ortamlarında pozitif psikoloji müdahalelerine ilişkin algılarını, deneyimlerini ve uygulama pratiklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Fenomenolojik desenle yürütülen çalışmada, Ege Bölgesi’ndeki farklı okul tür ve kademelerinde görev yapan 14 psikolojik danışman, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Veriler pozitif psikoloji kuramı temelli yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgular, katılımcıların pozitif psikoloji müdahalelerini bireylerin güçlü yönlerine, iyi oluşuna ve çözüm odaklı yaklaşımlara vurgu yapan, farkındalık ve şefkat unsurlarını içeren bir anlayışla tanımladıklarını göstermektedir. Bazı katılımcılar metafor temelli etkinlikler, grup çalışmaları ve bireysel danışma süreçlerinde bu yaklaşımları uygularken; çoğunluğun alanda resmi bir eğitim almadığı belirlenmiştir. Müdahalelerin öğrencilerde öz farkındalık, özgüven, duygu düzenleme, empati ve akademik motivasyonu artırdığı; ancak sürdürülebilirlik ve öğrenci ilgisi açısından sınırlılıklar olduğu ifade edilmiştir. Zaman, mekân, personel eksikliği; yönetim desteğinin sınırlı olması ve akademik başarı odaklı okul kültürü başlıca engeller olarak belirtilmiştir. Etkililiğin artırılması için MEB destekli programlar, hizmet içi eğitimler, disiplinler arası iş birliği ve yaş-kültür düzeyine uygun materyaller önerilmiştir.
Araştırma için Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’ndan 21,05,2025 tarihinde, E-87347630-659-1395737 sayılı kararla etik kurul izni alınmıştır.
This qualitative study aimed to explore school counselors’ perceptions, experiences, and implementation practices regarding positive psychology interventions in educational settings. Employing a phenomenological design within a qualitative paradigm data were collected from 14 counselors working in various school levels and types in the Aegean region of Turkey, selected through maximum variation sampling. Semi-structured interviews were conducted, and data were analyzed using content analysis. The findings revealed that counselors conceptualized positive psychology interventions as approaches emphasizing individuals’ strengths, well-being, and solution-focused perspectives, integrating elements such as mindfulness and compassion. While some participants reported using techniques like metaphor-based activities, group sessions, and individual counseling—mainly with students—many lacked formal training in the field. Counselors perceived these interventions as enhancing self-awareness, self-confidence, emotional regulation, empathy, and academic motivation, though sustainability and student engagement were identified as challenges. Structural (time, space, staffing), institutional (policy constraints, limited administrative support), and cultural (academic performance focus) barriers were reported. Recommendations to enhance effectiveness included Ministry of Education-supported programs, in-service training, interdisciplinary collaboration, and context-appropriate intervention materials.
Ethical approval for the study was obtained from the Dokuz Eylul University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee on May 21, 2025, with the decision numbered E-87347630-659-1395737.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Educational Psychology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | August 12, 2025 |
| Acceptance Date | October 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 3 |