The mother tongue is the first language we encounter, and we learn to think in that language. But if we start speaking, we can learn other languages. In the history of foreign language teaching, there are very different opinions about the role of the mother tongue in foreign language teaching. The most important point is the role played by the mother tongue in foreign language teaching. The question is no longer whether the mother tongue should be used in the classroom, but how often it should be integrated into the classroom. There are uncertainties and differences of opinion as to whether and how the mother tongue influences foreign language acquisition and what opportunities and limitations this influence entails. Teaching languages “right” has always been a contentious issue, particularly in the field of language education, and various methods have been developed throughout history. In foreign language teaching, knowledge of the mother tongue is needed to explain the logic of all complex and different structures. A person has at least basic language skills in the native language and therefore when learning a new foreign language, the native language can be cited as the cognitive basis influencing the foreign language learning process. The focus of this study is the search for answers to the questions of what possibilities the conscious use of the mother tongue opens in foreign language lessons and how it can contribute to the achievement of learning goals. It does not examine whether a foreign language should be taught with the mother tongue as the language of instruction. On the contrary, it is an investigation into how successful foreign language teaching with the conscious and methodical use of the mother tongue can be than the often necessary, consistently monolingual foreign language teaching.
Mother tongue foreign language foreign language teaching foreign language acquisition basic language skills
Ana dili, karşılaştığımız ilk dildir ve düşünmeyi bu dilde öğreniriz. Ancak konuşmaya başladığımızda diğer dilleri öğrenme fırsatımız olur. Yabancı dil öğretimi tarihinde ana dilinin yabancı dil öğretimindeki rolü konusunda çok farklı görüşler olmuştur. En önemli nokta, ana dilin ya da ana dilinin yabancı dil derslerinde tam olarak nasıl bir rol oynadığıdır. Soru artık sınıfta kullanılıp kullanılmaması değil, sınıfa ne kadar entegre edilmesi gerektiğidir. Ana dilinin yabancı dil edinimini etkileyip etkilemediği ve ne şekilde etkileyeceği ve bu etkinin beraberinde getirdiği olasılıklar ve sınırlamalar hakkında belirsizlikler ve anlaşmazlıklar mevcut. Dillerin "doğru" öğretilmesi, özellikle yabancı dil eğitimi alanında her zaman tartışılan bir konu olmuş ve tarih boyunca da çeşitli yöntemler geliştirilmiştir. Yabancı dil eğitiminde karmaşık ve farklı tüm yapıların mantığını anlatabilmek veya öğrenci tarafından anlayabilmesi için ana dili bilgisine ihtiyaç duyulmaktadır. Birey, ana dilinde en azından temel dil becerilerine sahip ve bu nedenle de yeni bir yabancı dil öğrenirken ana dilinden, yabancı dil öğrenme sürecini etkileyen bilişsel bir temel olarak bahsedilebilir. Bu çalışmanın odak noktası, yabancı dil öğretiminde ana dilinin bilinçli kullanımının ne gibi olanaklar açtığı ve öğrenme hedeflerine ulaşılmasına nasıl katkı sağlayabileceği sorularına cevap aramaktadır. Bu, bir yabancı dilin eğitim dili olarak ana dilini kullanılarak öğretilip öğretilmeyeceğinin araştırması değildir. Aksine, yabancı dile ek olarak bilinçli ve yöntemli ana dilini kullanımına izin veren öğretimin, sıklıkla ihtiyaç duyulan, tutarlı bir şekilde tek dilli yabancı dil öğretiminden ne ölçüde daha başarılı olabileceğinin araştırmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | German Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 10, 2023 |
Publication Date | June 21, 2023 |
Submission Date | March 10, 2022 |
Acceptance Date | May 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.