Bir iletişim
biçimi olarak yazılı mesajlaşma, akıllı telefonların yaygınlık kazanmasına
bağlı olarak günlük hayatımızın bir parçası haline gelmiştir. Sözlü mesajlarda
duygu aktarımını kolaylaştıran etkenlerden ses tonu, jest ve mimik gibi
faktörlerin yazılı mesajlarda eksik kalması mesajı gönderecek kişi için bir
engel teşkil eder. Bu eksikliği gidermek amacıyla son yıllarda emoji
kullanımının yaygınlaştığı görülmektedir. Emoji kelimesi; yazılı mesajlarda
duyguları ya da bir takım kavramları ifade etmede kullanılan görsel simge
olarak tanımlanır. Emoji algısına yönelik yapılan alan çalışmalarında
kadınların erkeklere göre kullanıma yönelik daha pozitif bir tutum ortaya
koydukları belirtilmektedir. Bu çalışmanın amacı, yazılı mesajda emoji
kullanımının alıcıda meydana getireceği etkileri cinsiyet faktörünü göz önünde
bulundurarak incelemektir. Bu çalışmaya Namık Kemal Üniversitesi’ne mensup yüz
yirmi öğrenci katılım göstermiştir. Göndericinin kadın ve erkek olarak
betimlendiği iki farklı senaryo hazırlanarak, alıcı rolünü üstlenen
katılımcılara çeşitli emojili mesajlar gösterilmiş, her bir mesajın ardından
göndericinin duygu yoğunluğunu değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırma
sonucuna göre, göndericinin duygu durumunu değerlendirmede gönderici
cinsiyetinin etkisine rastlanılmazken alıcı cinsiyetinin etkisi anlamlı
bulunmuştur. Göndericinin cinsiyetinden bağımsız olarak, içinde ‘mutluluk’ ve
‘öfke’ duygularını barındıran emojili mesajlarda, kadın alıcılar erkek
alıcılara göre göndericinin sahip olduğu duygu yoğunluğunu daha güçlü olarak
yorumlamıştır. Elde edilen sonuçlar bu yaş kuşağına mensup erkek ve kadınların
emoji ile olan genel ilişkileri çerçevesinde değerlendirmiştir.
Written
messaging as a form of communication has become a part of our daily life with
the spread of smartphones. Factors such as tone of voice, gesture and facial
expression, which facilitate the transmission of emotions in verbal messages,
are absent in text messages which constitutes an obstacle for the sender. In
recent years, emoji usage seems to be widespread in order to fill the
deficiency. The emoji is defined as a visual symbol used in expressing feelings
or some concepts in written messages. In the field surveys for emoji
perception, it is stated that women have a more positive attitude. The purpose
of this study is to examine the effects of emoji usage on the receiver in
written message, taking into account the gender factor. 120 students from Namık
Kemal University have participated in the study. Various emoji messages have
been shown to the participants; and after each message, they have been asked to
evaluate emotional intensity of the sender. According to the results, where the
effect of the sender’s gender has not been encountered, the effect of
receiver’s gender has been found significant in the evaluation of the sender's
emotions. Regardless of the gender of the sender, in messages with emoji
involving feelings of 'happiness' and 'anger', female receivers have
interpreted the sender’s feelings stronger than the male receivers have done.
The results obtained have been evaluated within the frame of the general
relationship of men and women of this age group with emoji.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 11 |