BibTex RIS Kaynak Göster

SINAV VE İKTİDAR

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 47 - 60, 24.03.2015
https://doi.org/10.20304/husbd.55315

Öz

Devletin ideolojik aygıtlarından biri olan okul ve onun bir uzantısı sayılabilecek olan sınav konusu günümüzde büyük bir öneme sahiptir. İktidar sınav yoluyla bireyleri ileride yaşamak istedikleri hayat konusunda kendi istediği şekilde şekillendirmekte ve yönlendirmektedir. Sınav iktidar tarafından bırakılan boşluğa öğrencinin kendini koymaya çalışarak doğru seçenek olduğunu kanıtlama çabasıdır. Yaşamdaki her şey gibi okullar, sınavlar hepsi iktidarın elindedir ve ideolojiktir. Türkiye'deki sınavlar konusuna gelirsek, kendi hegemonyasını kuran yeni ideolojik anlayış egemenliğini her alana yaymaya çalışmaktadır ve eğitim de bunlardan birisidir. Son yıllarda sınavlar konusunda yaşanan tartışmaların ve şaibelerin temelinde de ideolojik egemenliği sağlama çalışması yatmaktadır. Sınav ve iktidar ilişkisi bu anlamda şimdiye kadar derinlemesine düşünülmemiş ve incelenmemiş olsa da eğitimden ve okuldan ayrı düşünülemeyeceği için sınav, iktidarın ideolojik aygıtları içinde bulunan yan unsurlardan birisidir. Ancak bu yan unsurun önemi Türkiye açısından büyük önem arz etmektedir. Çünkü sınav hegemonyanın sağlanmasında önemli bir yer tutar. Gramsci'nin eserlerinde hegemonya, egemen sınıfın boyun eğenlerin rızasıyla gücü kazanması olarak ele alınmıştır. Zoraki bir yönetim olmayan hegemonya daha çok burjuvazinin değerlerine göre işleyen kültürel ve ideolojik bir yöntem olarak anlaşılır. Hegemonya kavramı, siyaset bilimi literatüründe Gramsci’ye atfedilen ve siyasal olgunun, sadece devlet katında değil, tüm toplumsal ilişkileri kapsayıcı bir şekilde var olduğunu ifade eden bir kavramdır.

Kaynakça

  • Aka, A. (2012). Antonio Gramsci ve “Hegemonik Okul”. Erişim tarihi: 02012, http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c12s21/makale/c12s21m20.pdf.
  • Baker, C. (2006). Zorunlu Eğitime Hayır. İstanbul: Ayrıntı.
  • Canpolat, N. (2003). “Michel Foucault”; Kadife Karanlık. İstanbul: Su.
  • Doğan, T. (2012). Emperyalizmin “Sınav” Oyunu. Erişim tarihi: 05.02.2013, http://www.anafikir.gen.tr/yazarlar/64-tahsin-dogan/232-emperyalizmin-snav- oyunu-tahsin-doan.html.
  • Eliade, M. (1998). Şamanizm. Ankara: İmge. 6 Erdoğan, İ. (2014). Eğitim İdeolojisi. Erişim tarihi: 03.05.2014, http://www.irfanerdogan.com/egitim/egitimideolojisi.htm.
  • Entwistle, H. (1978). Antonia Gramsci. Educational Theory, 28 (1).
  • Erdoğan, İ. (2014). Eğitim İdeolojisi. Erişim tarihi: 03.05.2014, http://www.irfanerdogan.com/egitim/egitimideolojisi.htm.
  • Forges, D. (2010). Gramsci Kitabı-Seçme Yazılar 1916-1935. Ankara: Dipnot.
  • Foucault, M. (2000). Özne ve İktidar-Seçme Yazılar 2. İstanbul: Ayrıntı. --------------- (1994). Özne ve İktidar. Edebiyat Eleştiri Dergisi. (Çev. O.Akınhay), 6 (7). --------------- (2003). İktidarın Gözü. İstanbul: Ayrıntı. --------------- (2005). Entelektüelin Siyasi İşlevi. İstanbul: Ayrıntı. --------------- (2006). Hapishanenin Doğuşu. Ankara: İmge.
  • Giddens, A. (2000) Sosyoloji. Ankara: Ayraç.
  • Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2009) Türkiye’de Millî Eğitim Sistemi - Yapısal
  • Sorunlar ve Öneriler. İstanbul: SETA. Illich, I. (2006). Okulsuz Toplum. İstanbul: Oda.
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygısının bazı Psiko- sosyal Değişkenlerle İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (11). Kurt, M. (2012). Michel Foucault ve İktidar Çözümlemesi. Erişim tarihi: 21.11.2012, http://bilgitoplumu.blogspot.com/2004/12/mchel-faucault-ve-iktidar- zmlemesi.html.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. İstanbul: Sarmal.
  • Sarup, M. (2004). Post-yapısalcılık ve Post-modernizm. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • TDK Online Sözlük, “Sınav”. Eğitim Terimleri Sözlüğü 1974. Erişim tarihi:27.05.2012, http://tdkterim.gov.tr/bts/ BSTS /
  • Tezcan, M. (2005). Sosyolojik Kuramlarda Eğitim. Ankara: Anı.
  • Thomas, P. (2009). Yabancı Politik. Ankara: Dipnot.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Savaş Çoban

Yayımlanma Tarihi 24 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çoban, S. (2015). SINAV VE İKTİDAR. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 47-60. https://doi.org/10.20304/husbd.55315