The aim of this study
is to examine the opinions of beginning teachers’, mentor teachers’ and school administrators’
opinions about induction program. The study designed as a case study as one of the
qualitative research methods was conducted with 15 beginning teachers, 15 mentor
teachers and 10 school administrators working in Van province. Research data were
collected with semi-structured interview forms. Content analysis technique was used
for data analysis. As a result of the research, according to the participant's opinions,
it was found that teacher induction program has some positive aspects for beginning
teachers such as preparing them for the teaching profession by gaining them experience,
providing them to have experience in administrative affairs and learn school’s functioning,
learning how to communicate with students, parents, and other school personnel,
recognizing relevant institutions, having knowledge about the functions of the institutions
and thus knowing which institution they should contact when they need. However, beginning teachers emphasized some negative
aspects of induction program such as having to fill too many forms/reports; beginning
teachers’, mentor teachers’ and school administrators’ not adequately being informed
about the program, beginning teachers’ not spending the first six months of the
program in the schools where they were appointed, having problems in practice despite
being good in theory, etc. In this case, it may be suggested to make the current induction program more effective and functional by completing the
deficiencies of the program, and to inform the target stakeholders thoroughly before
the implementation process.
Bu çalışmanın amacı; aday öğretmenlerin,
danışman öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin aday öğretmen yetiştirme programına
yönelik görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
olarak desenlenen araştırma, Van ilinde görev yapan 15 aday öğretmen, 15 danışman
öğretmen ve 10 okul yöneticisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, yarı
yapılandırılmış görüşme formlarıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik
analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcı görüşlerine göre,
aday öğretmen yetiştirme programının aday öğretmenlere deneyim kazandırarak onları
mesleğe hazırlama, idari iş ve işlemleri, okul içi işleyişi öğrenmelerini sağlama,
öğrenciler, veliler ve okuldaki diğer personelle nasıl iletişim kuracaklarını bilmelerini
sağlama, ildeki ilgili kurumları tanıma, kurumların işleyişi hakkında bilgi sahibi
olma ve dolayısıyla ihtiyaç duyduklarında hangi kuruma başvurmaları gerektiğini
bilme gibi olumlu yönlerinin olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, katılımcılar
doldurulması gereken rapor/formların fazla olması, aday öğretmenlerin, danışman
öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin program hakkında yeterince bilgilendirilmemesi,
aday öğretmenlerin adaylık eğitiminin ilk altı ayını atandıkları okullarda geçirmemeleri,
teoride iyi olmasına rağmen uygulamada sorunların yaşanması gibi aday öğretmen yetiştirme
programının olumsuz yönlerine vurgu yapmışlardır. Bu durumda, mevcut aday öğretmen
yetiştirme programının eksik yönlerinin giderilerek daha etkili ve işlevsel hale
getirilmesi ve uygulama süreci öncesinde ilgili paydaşların kapsamlı şekilde bilgilendirilmesi
önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 4 |