In this research,
it is aimed to analyze the role of grade and gender variables on the effects of
reading anxieties of 6th, 7th and 8th grade students on their attitudes towards
Turkish course through structural equation modeling. In the research carried out
by the relational screening model, the study group formed by simple random sampling
consisted of 409 6th, 7th and 8th grade students. “Reading Anxiety Scale” developed
by Melanlıoğlu (2014) and “Attitude Scale Towards Turkish Course” developed by Ünal
and Köse (2014) were used in the collection of the data. Data were analyzed by structural
equation modeling and SPSS 23 and AMOS 22.0 software were used in the analysis of
data. In the study, central tendency and distribution measures (frequency, percentage,
mean, kurtosis and skewness) were calculated for descriptive statistics and demographic
variables. The Maximum Likelihood method has been preferred in predicting the parameters
related to the models formed to examine the role of grade and gender on the effect
of participants' reading anxieties regarding the attitudes towards Turkish course.
As a result of the analysis, the goodness of fit indices of χ2/df, CFI,
GFI, TLI, NFI, IFI, RMSEA and SRMR were used in examining the goodness of fit values.
As a result of the research, it has been found that hypothesis models were valid
and reading anxiety explained 5% of the attitudes towards Turkish course. Besides,
it has also been determined that reading anxiety explained the 5%, 4%, 3% of attitudes
towards Turkish course in 6th, 7th and 8th grades respectively, while it explained
9% of it in the model formed for male students and 5% in the model created for female
students.
Reading anxiety attitude towards Turkish course 6th 7th and 8th grade students structural equation
Bu araştırmada,
yapısal eşitlik modellemesi yoluyla ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okuma
kaygılarının, Türkçe dersine ilişkin tutumları üzerindeki etkisinde sınıf ve cinsiyet
değişkenlerinin rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilen
araştırmada, basit seçkisiz örnekleme yoluyla oluşturulan çalışma grubu; 6, 7 ve
8. sınıfta öğrenim gören 409 öğrenciden oluşmaktadır.
Verilerinin toplanmasında Melanlıoğlu (2014) tarafından geliştirilen “Okuma Kaygısı
Ölçeği” ile Ünal ve Köse (2014) tarafından geliştirilen “Türkçe Dersine Yönelik
Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler yapısal eşitlik modellemesiyle çözümlenmiş
olup, verilerin analizinde SPSS 23 ve AMOS 22.0 yazılımları kullanılmıştır. Araştırmada
betimleyici istatistikler ve demografik değişkenler için merkezi eğilim ve dağılım
ölçütleri (frekans, yüzde, ortalama, basıklık ve çarpıklık) hesaplanmıştır. Katılımcıların
okuma kaygılarının, Türkçe dersine ilişkin tutum üzerindeki etkisinde sınıf ve cinsiyetin
rolünün incelenmesine dair oluşturulan modellere ilişkin parametrelerin tahmininde
maksimum olabilirlik (Maximum Likehood) yöntemi tercih edilmiştir. Analizler sonucunda
uyum iyiliği değerlerinin incelenmesinde χ2/df, CFI, GFI, TLI, NFI, IFI,
RMSEA ve SRMR uyum indeksleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda hipotez modellerin
geçerli olduğu; okuma kaygısının, Türkçe dersine ilişkin tutumun %5’ini açıkladığı
tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra okuma kaygısının, Türkçe dersine ilişkin tutumun
6, 7, ve 8. sınıfta sırasıyla %5, %4, %3’ünü açıklarken erkek öğrencilere ilişkin
oluşturulan modelde %9, kız öğrencilere ilişkin oluşturulan modelde %5’ini açıkladığı
belirlenmiştir.
Okuma kaygısı Türkçe dersi tutum 6. 7. ve 8. sınıf öğrencileri yapısal eşitlik modellemesi cinsiyet sınıf düzeyi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 1 |