Social validity refers
to the assessments of the importance, efficiency, suitability of an application
and level of impact it has created. To identify the social validity of an
application, it is required to evaluate the meaning of the objectives that are
set out, suitability of the methods and processes used and the importance of
the impacts that are created. The objective of this study is to provide an
example by using the different data collection methods and different evaluation
approaches for the social validity findings towards the a) social importance of
the objectives, b) process applied, and c) the social importance of the impact
that is created. For the purpose of determining the validity of research, the
data has been collected with subjective measurement and social comparison
approach. The data for the current research has been collected through
semi-structured interview form and scales and has been categorized under three
topics, namely the social importance of the objectives, the process applied,
and the social importance of the impact that is created. Taking the social
validity data findings into account, this study, which has been carried out
both in the aspects of purpose, process, and the result, asserts that
Check-In/Check-Out is a method/approach to be assessed in the creation of a solution
to the active participation behaviors of the students.
Sosyal geçerlik, bir uygulamanın önemine, etkililiğine, uygunluğuna ve
oluşturduğu etki düzeyine yönelik yapılan değerlendirmelerdir. Bir uygulamanın
sosyal geçerliğini belirleyebilmek için belirlenen amaçların anlamlılığının,
kullanılan yöntemlerin ve işlem sürecinin uygunluğunun ve oluşan etkilerin
öneminin değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı örnek çalışma
üzerinden; a) amaçların sosyal önemine, b) uygulanan işlem sürecine ve c)
oluşan etkinin sosyal önemine yönelik sosyal geçerlik bulgularının farklı
değerlendirme yaklaşımları ve farklı veri toplama yöntemleri kullanılarak
yorumlanmasına bir örnek sunmaktır. Araştırmanın sosyal geçerliliğini
belirlemek amacıyla, öznel değerlendirme yaklaşımı ve sosyal karşılaştırma
yaklaşımı ile veriler toplanmıştır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış
görüşme formu ve ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler
amaçların sosyal önemine yönelik, uygulanan işlem sürecine yönelik ve oluşan
etkilerin sosyal önemine yönelik olmak üzere üç başlık altında bulgulanmıştır.
Çalışmadaki sosyal geçerlik verileri incelendiğinde hem amaç, hem süreç hem de
sonuç bakımından gerçekleştirilen çalışma, öğrencilerin derse etkin katılım
davranışlarına çözüm oluşturma aşamasında Check-In/Check-Out’un değerlendirmesi
gereken bir yöntem/yaklaşım olduğunu öne çıkarmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 1 |