Bu çalışmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin STEM’e yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Friday Eğitimde Yenilikçilik Enstitüsü (2012) tarafından geliştirilen STEM’e
yönelik tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını
yapmaktır. Çalışmanın örneklemi, 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Türkiye’nin
farklı coğrafi bölgesinde yer alan 3 büyükşehrin merkez ilçesine bağlı
ortaokulların 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrencilerden kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilmiştir (n= 1323). Ölçeğin orijinali 37
maddeden oluşmakta olup 5’li likert tipinde düzenlenmiştir. Uyarlanan ölçekten
elde edilen veriler, orijinal ölçeğin dört faktörlü yapısına uygunluğunun incelenmesi
için Doğrulayıcı Faktör Analizi’ne (DFA) tabi tutulmuştur. DFA sonucu orijinal
faktör yapısının korunduğu gözlemlenmiştir. Ölçeğin güvenirliği, ölçeğin tamamı
ve faktörleri için iç tutarlılık katsayısı ile kontrol edilmiştir. Elde edilen
Cronbach Alpha katsayısı ölçeğin tamamı için .91; matematik faktörü için .86; fen
faktörü için .87; mühendislik ve teknoloji faktörü için .86; 21. yüzyıl
becerileri faktörü için .88 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre STEM’e yönelik
tutum ölçeği geçerli ve güvenilir olarak Türkçeye uyarlanmıştır.
The purpose of
this study was to establish the validity and reliability of Turkish version of
the Attitude towards STEM Scale developed by The Friday Institute for
Educational Innovation (2012) for measuring middle school students’ attitudes
towards STEM. The sample of the study consisted of 1323 middle school students (6th, 7th,
and 8th graders) who were selected conveniently from 3 metropolitan cities
located in different regions of Turkey in the fall semester of the 2017-2018
academic year. The original version of the scale consists of 37 items and it is
a 5-point Likert scale. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted for
the data obtained from the Turkish version of the scale in order to check
whether they fit the four-factor structure of the original scale. The analysis
of data showed that it fits the four-factor structure. The reliability of each
factor and the whole scale were checked by computing Cronbach’s coefficient of
Alpha (α). Cronbach’s alpha coefficients for the whole scale and the mathematics,
science, engineering, and technology, and 21th-century skills were found to be
as .91, .86, .87, .86, and .88, respectively. Based on the findings obtained in
this study, The Attitude towards STEM Scale was adapted into Turkish in a valid
and reliable way.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 2 |