One of the goals of this research is to
investigate how lesson analysis activities for the School Experience course
supported the development of teacher candidates’ knowledge of teaching. The
second goal of this research is to reveal how applications involving lesson
analysis reflected on the teacher candidates’ teaching practices. Designed as
qualitative research, the study was conducted with elementary mathematics
teacher candidates. The data collection tools were the candidates’ lesson
analysis reports and end-of-term assessment reports, video recordings of the
candidates’ teaching practices, classroom observation, field notes, and
interviews conducted with the candidates. The data were analyzed by means of
content analysis method. The study concluded that the lesson analysis
activities supported the creation of a consciousness that teacher candidates
should consider a lesson in mathematics teaching from the point of view of the
student. Besides, it was observed that the candidates started noticing when the
learners understood easily, or had difficulty, and to what should pay attention
when teaching. Suggestions have been made to make the School Experience course
more effective in the teacher training process.
Bu çalışmanın amaçlarından
biri Okul Deneyimi dersindeki ders analizi etkinliklerinin öğretmen adaylarının
öğretme bilgilerinin gelişimini nasıl desteklediğini incelemektir. Çalışmanın
ikinci amacı ise ders analizi içeren uygulamaların öğretmen adaylarının öğretme
pratiklerine nasıl yansıdığını ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma desenini
yansıtan bu araştırma ortaokul matematik öğretmeni adayları ile
yürütülmüştür. Veri toplama araçları,
adayların ders analizi ve dönem sonu değerlendirme raporları; adayların öğretme
pratiklerinin video kayıtları, gözlem, alan notları ve adaylarla yapılan
mülakatlardır. Veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Çalışma
sonucunda ders analizi aktivitelerinin matematik öğretiminde bir dersin öğrenci
açısından düşünülmesi gerektiği bilinci oluşturulmasını desteklediği
görülmüştür. Bunun yanı sıra, öğrencilerin hangi durumlarda kolaylıkla
anladıklarını veya zorlandıklarını ve öğretim sırasında dikkat edilmesi
gerekenleri öğretmen adaylarının fark etmeye başladıkları belirlenmiştir.
Öğretmen eğitimi sürecinde Okul Deneyimi dersinin daha etkili bir şekilde
yürütülmesine dair önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 3 |