Character strengths, as the positive traits a person owns, celebrates
and frequently exercises, generate a crucial area of interest for both
researchers and the practitioners in the educational or psychology related
fields because of its important effect on psychological health and well being.
Regarding to its impact on positive character development in children, this
current study aims at investigating the character strengths in 100 fundamental
literary works recommended to primary and secondary school students. The study
was based on qualitative research and the data gained by document inquiry was
analyzed with the use of content analysis. 22 literary works are chosen randomly
and distributed to 5 different researchers to analyze them in accordance with
the theory of character strengths and virtues developed by Peterson and
Seligman as totally 24 character strengths and 6 virtues. The findings are
discussed in relation to the relevant literature, aiming at making
contributions to the development of literary works improving psychological
wellness and character development of children.
Bireyin duygu, düşünce ve
davranışlarıyla ortaya koyduğu pozitif özellikler olarak tanımlanan karakter
güçleri psikolojik sağlığa ve genel iyilik haline olan katkısı sebebiyle hem
eğitimciler hem de psikoloji ve eğitim alanındaki uygulayıcılar için önemli bir
çalışma alanı oluşturmaktadır. Bu çalışma ile MEB tarafından 2005 yılında ilkokul
ve ortaokul öğrencileri için tavsiye edilen 100 Temel Eser listesinde yer alan
kitapların karakter güçleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel modele dayalı nitel araştırma düzeneğinde
yürütülen bu çalışmada doküman analizi yolu ile elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışma kapsamında, tür ölçüt
alınarak oluşturulan tabakalı amaçlı örneklemden seçkisiz atama ile belirlenen
22 eser 5 araştırmacı tarafından incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen
veriler Peterson ve Seligman’ın kuramsal tanımlama ve sınıflandırması
doğrultusunda 24 karakter gücü 6 erdem kategorisi çerçevesinde incelenmiş ve
elde edilen bulgular ilgili alanyazın sonuçları ile ilişkili olarak tartışılmıştır.
Araştırmanın ilkokul ve ortaokul öğrencilerine önerilen edebi kaynakların yeniden
gözden geçirilmesine ve çocukların psikolojik sağlık ve karakter gelişimlerini
olumlu etkilemesine katkı sağlaması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 3 |