Year 2013,
Volume: 28 Issue: 28-1, 153 - 164, 01.06.2013
N Remziye Ergül
Ersen Çığrık
Abstract
Information has been arisen from the learner’ mind rather than the external world. Some of this information forming from the resulting individual’s relationship with the outside world while another part of the information consists of the individuals owner associated. Learner obtains more concrete information by interacting environment. Mental processes are more active to obtain information. This process is important for the learning of electrical power concept in Science and Technology Education course. ion is one of the method for learning knowledge with using mental processes that cannot be obtained through experiment and observation. RBC model that based on ion in the process of creating knowledge, is directly related to mental processes. This study examined the process of ion during the learning of electrical power concept by eighth grade students according to RBC model. Clinical interview method was used with four eighth grade students in the study. Three problems related to electrical power concept were used according to RBC model. It has been obtained that students reach the relations to related concept of electrical power in the first two problems and the first part of third problem and they can use this correlation in the third problem as a result of interviews.
References
- Açıkgöz, K., Ü. (2005). Aktif Öğrenme . İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Akpınar, E. (2006). Fen Öğretiminde Soyut Kavramların Yapılandırılmasında Bilgisayar Desteği: “Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik Ünitesi” Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Altun,M.ve Yılmaz,A.(2008 )Lise Oğrencilerinin Tam Değer Fonksiyonu Bilgisini Oluşturma Süreci, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi ,Cilt 40,Sayı 2.
- Dreyfus, T., Tsamir, P. (2004) Ben’s consolidation of knowledge structures about infinite sets. Journal of Mathematical Behavior 23, 271–300.
- Dooley T. (2007) Construction Of Knowledge By Primary Pupils: The Role Of Whole-Class interaction. Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Cyprus.
- Halverscheid, S. (2008). Building a Local Conceptual Framework For Epistemic Actions in a Modelling Enviroment with Experiments. Mathematics Education , 40:225-234.
- Gauvain, M., Cole, M. (1997) Reading on the Development of Children (2nd ed.). Newyork: W. H. Freeman and Company. Hershkowitz, R., Schwarz, B., Dreyfus, T. (2001) Abstraction in Context: Epistemic Actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32 (2), 195- 222.
- Kang, H. (2008) Learning to Teach Science: Personal Epistemologies, Teaching Goals, and Practises of Teaching. Teaching and Teacher Education, 24, 478–498.
- Senemoğlu, N. (2007). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (1. Baskı). Ankara: Gönül Yayıncılık.
- Yanpar, T. (2007) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (8. Baskı). Ankara: Anı Yayınları.
- Yeşildere, S. ve Türnüklü, E.B. (2008) Iİlkögretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilgi Oluşturma Süreçlerinin Matematiksel Güçlerine Göre İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 1.
- Yeşilyurt M. (2006). İlköğretim ve Lise Öğrencilerinin Elektrik kavramı İle İlgili Düşünceleri (Primary Education And High School Students’ Views About Electricity Concept). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (17), 41-59.
- Yıldırm,A., Şimşek, H.(2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, K.(2010).Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma Elementary education online , 9(1), 79-92.
Elektriksel Güç Kavramına Yönelik Bilgiyi Oluşturma Süreci
Year 2013,
Volume: 28 Issue: 28-1, 153 - 164, 01.06.2013
N Remziye Ergül
Ersen Çığrık
Abstract
Bilgi dış dünyada bağımsız olarak mevcut olmayıp öğrenenin zihninde bulunmaktadır. Edinilen bilgiler arasında ilişkiler kurulması, benzerliklerin veya ayrılıkların fark edilmesi yeni bilgilerin oluşmasına ya da mevcut bilgilerin değişmesine yol açmaktadır. Zihinsel eylemler sonucunda oluşan bu bilgi edinme sürecine soyutlama denilmektedir. Öğrenmenin niteliğini arttırmayla ilgili çalışmalar dikkatleri bilginin oluşum sürecine(soyutlamaya) çekmiş ve son yıllarda bu sürecin açıklanması ile ilgili çalışmalar artmıştır. Bu çalışmada Fen ve teknoloji dersinde “elektriksel güç kavramının oluşumu”, soyutlama sürecini açıklama ile ilgili modellerden RBC modeli esas alınarak incelenmiştir. Çalışma dört ilköğretim sekizinci sınıf öğrencisi ile klinik mülakat yöntemi kullanılarak yapılmıştır. RBC modeline uygun olarak, elektriksel güç kavramı ile ilgili üç problem hazırlanmıştır. Yapılan mülakatta öğrencilerin ilk iki problemde ve üçüncü problemin ilk bölümünde elektriksel güç kavramına ilişkin bağıntılara ulaştıkları ve üçüncü problemin sonucunda elde etmiş oldukları bu bağıntıları kullanabildikleri görülmüştür.
References
- Açıkgöz, K., Ü. (2005). Aktif Öğrenme . İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Akpınar, E. (2006). Fen Öğretiminde Soyut Kavramların Yapılandırılmasında Bilgisayar Desteği: “Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik Ünitesi” Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Altun,M.ve Yılmaz,A.(2008 )Lise Oğrencilerinin Tam Değer Fonksiyonu Bilgisini Oluşturma Süreci, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi ,Cilt 40,Sayı 2.
- Dreyfus, T., Tsamir, P. (2004) Ben’s consolidation of knowledge structures about infinite sets. Journal of Mathematical Behavior 23, 271–300.
- Dooley T. (2007) Construction Of Knowledge By Primary Pupils: The Role Of Whole-Class interaction. Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Cyprus.
- Halverscheid, S. (2008). Building a Local Conceptual Framework For Epistemic Actions in a Modelling Enviroment with Experiments. Mathematics Education , 40:225-234.
- Gauvain, M., Cole, M. (1997) Reading on the Development of Children (2nd ed.). Newyork: W. H. Freeman and Company. Hershkowitz, R., Schwarz, B., Dreyfus, T. (2001) Abstraction in Context: Epistemic Actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32 (2), 195- 222.
- Kang, H. (2008) Learning to Teach Science: Personal Epistemologies, Teaching Goals, and Practises of Teaching. Teaching and Teacher Education, 24, 478–498.
- Senemoğlu, N. (2007). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (1. Baskı). Ankara: Gönül Yayıncılık.
- Yanpar, T. (2007) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (8. Baskı). Ankara: Anı Yayınları.
- Yeşildere, S. ve Türnüklü, E.B. (2008) Iİlkögretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilgi Oluşturma Süreçlerinin Matematiksel Güçlerine Göre İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 1.
- Yeşilyurt M. (2006). İlköğretim ve Lise Öğrencilerinin Elektrik kavramı İle İlgili Düşünceleri (Primary Education And High School Students’ Views About Electricity Concept). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (17), 41-59.
- Yıldırm,A., Şimşek, H.(2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, K.(2010).Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma Elementary education online , 9(1), 79-92.