BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Stratejilerine Yönelik Görüşleri

Year 2008, Volume: 35 Issue: 35, 53 - 64, 01.06.2008

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Betimsel nitelikteki bu çalışma 2005-2006 yılları arasında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri (n=200) ile yapılmıştır. Araştırmada veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Anket sınıf yönetimi staratejilerini kapsayan bir ölçek ve açık uçlu sorulardan oluşmuştur. Nicel verilerin analizinde istastiksel teknikler, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre snıf yönetimini sağlamada öğretmen adaylarınca en çok vurgulanan faktörler soru sorma, dikkati çekme ve ilgisi azalan öğrencilere uyarılarda bulunma olarak bulunmuştur. Ayrıca, öğretmen adaylarının verilen sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri ile cinsiyetleri arasında birkaç strateji dışında anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Benzer bir biçimde adayların verilen sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşlerinin branşlarına göre genel anlamda farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır

References

  • Açıkgöz-Ün, K.; Özkal, N.; Güngör-Kılıç,A. (2003). Öğretmen adaylarının sınıf atmosferine ilişkin algıları, H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1-7
  • Ağaoğlu, E. (2003). Sınıf Yönetimi ile ilgili genel olgular. Sınıf yönetimi (Ed.Z.Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Atıcı, M. (2001). Yüksek ve düşük yetkinlik düzeyine sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28, 483-499
  • Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi (3.Baskı). Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd.Sti. İstanbul.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve Disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, S. ve Ereskici, E. (2008) Meslek liselerindeki öğrencilerin disipline aykırı davranışta bulunma nedenleri. Milli Eğitim, 177, 171–287.
  • Duman, T., Çetin, Ş. ve Gelişli, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin, öğretmenlerin sınıfta disiplini sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(3), 281-290.
  • Ertürk, S. (1986) Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Kazu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışlarının önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57–66.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Okutan, M. (2006) Sınıf Yönetiminde Örnek Olaylar. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Lewis, R. & Burman, E. (2006). Providing for student voice in classroom management: teachers’ views. International Journal of Inclusive Education. 1–17.
  • Little, E. (2005). Secondary school teachers’ perceptions of students’ problem behaviours. Educational Psycholog,25(4), 369–37.
  • Sanford, J. P., Clements, B. S.& Emmer, E. T. (1983). Improving classroom management. Educational Leadership, 40, 56- 61.
  • Shechtman, Z. & Leichtentritt, J. (2004). Affective teaching: a method to enhance classroom management. European Journal of Teacher Education, 27(3), 323-333.
  • Şahin, M. ve Özbay, Y. (1999) Üniversite öğrencilerinin empatik sınıf atmosferine ilişkin algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 74 -83.
  • Tezcan, H. ve Demir, Z. (2006) Lise Kimya öğretmenlerinin sınıf disiplini hakkındaki görüşleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 101–112.
  • Terzi.A.R. (2002). Sınıf ynetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Tutkun, Ö.F. (2003). Sınıfta yerleşim düzeni, (Ed.Zeki Kaya) Sınıf Yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Türnüklü, A. (2000). “Türk ve İngiliz ilköğretim öğretmenlerinin sınıf içi davranış yönetim stratejilerinin karşılaştırılması,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(23), 449-466.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002) Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, 284, 22–27.
  • Yaman, E. (2006) Eğitim sorunlarından bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 261– 274.
Year 2008, Volume: 35 Issue: 35, 53 - 64, 01.06.2008

Abstract

References

  • Açıkgöz-Ün, K.; Özkal, N.; Güngör-Kılıç,A. (2003). Öğretmen adaylarının sınıf atmosferine ilişkin algıları, H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1-7
  • Ağaoğlu, E. (2003). Sınıf Yönetimi ile ilgili genel olgular. Sınıf yönetimi (Ed.Z.Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Atıcı, M. (2001). Yüksek ve düşük yetkinlik düzeyine sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28, 483-499
  • Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi (3.Baskı). Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd.Sti. İstanbul.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve Disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, S. ve Ereskici, E. (2008) Meslek liselerindeki öğrencilerin disipline aykırı davranışta bulunma nedenleri. Milli Eğitim, 177, 171–287.
  • Duman, T., Çetin, Ş. ve Gelişli, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin, öğretmenlerin sınıfta disiplini sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(3), 281-290.
  • Ertürk, S. (1986) Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Kazu, H. (2007). Öğretmenlerin sınıfta istenmeyen davranışlarının önlenmesi ve değiştirilmesine yönelik stratejileri uygulama durumları. Milli Eğitim, 175, 57–66.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Okutan, M. (2006) Sınıf Yönetiminde Örnek Olaylar. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Lewis, R. & Burman, E. (2006). Providing for student voice in classroom management: teachers’ views. International Journal of Inclusive Education. 1–17.
  • Little, E. (2005). Secondary school teachers’ perceptions of students’ problem behaviours. Educational Psycholog,25(4), 369–37.
  • Sanford, J. P., Clements, B. S.& Emmer, E. T. (1983). Improving classroom management. Educational Leadership, 40, 56- 61.
  • Shechtman, Z. & Leichtentritt, J. (2004). Affective teaching: a method to enhance classroom management. European Journal of Teacher Education, 27(3), 323-333.
  • Şahin, M. ve Özbay, Y. (1999) Üniversite öğrencilerinin empatik sınıf atmosferine ilişkin algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 74 -83.
  • Tezcan, H. ve Demir, Z. (2006) Lise Kimya öğretmenlerinin sınıf disiplini hakkındaki görüşleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 101–112.
  • Terzi.A.R. (2002). Sınıf ynetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Tutkun, Ö.F. (2003). Sınıfta yerleşim düzeni, (Ed.Zeki Kaya) Sınıf Yönetimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Türnüklü, A. (2000). “Türk ve İngiliz ilköğretim öğretmenlerinin sınıf içi davranış yönetim stratejilerinin karşılaştırılması,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(23), 449-466.
  • Türnüklü, A. ve Yıldız, V. (2002) Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri. Çağdaş Eğitim, 284, 22–27.
  • Yaman, E. (2006) Eğitim sorunlarından bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 261– 274.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Melek Çakmak This is me

Yücel Kayabaşı This is me

Leyla Ercan This is me

Publication Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 35 Issue: 35

Cite

APA Çakmak, M., Kayabaşı, Y., & Ercan, L. (2008). Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Stratejilerine Yönelik Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 53-64.