BibTex RIS Cite

Biyoloji Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stratejilerinin Belirlenmesi Üzerine Nitel Bir Çalışma

Year 2008, Volume: 35 Issue: 35, 284 - 296, 01.06.2008

Abstract

Bu araştırmada biyoloji öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri incelenmiştir. Araştırmanın teorik temelleri bellek ve bilgi işleme kuramlarına dayanmaktadır (Kuram çeşitlemesi). Araştırma ile biyoloji öğretmen adaylarının, biyoloji öğrenirken hangi öğrenme stratejilerini, hangi sıklıkta kullandıklarının ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu çalışma nitel araştırma deseni olan olgu bilim deseninde planlanmıştır. Veri toplama amacı ile problem merkezli görüşme tekniği kullanılmıştır. Bunun yanı sıra, gözlem ve doküman inceleme teknikleri ile veri çeşitliliği sağlanmıştır. Verilerin analizi Nvivo 7 nitel veri analizi programı ile gerçekleştirilmiştir. Sonuçta, öğrencilerin literatürde tanımlanan öğrenme stratejilerini, öğrenme süreçlerinde kullandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin derinlemesine öğrenme stratejilerini %32.6 yoğunlukta, dikkat stratejilerini ise %38.1 yoğunlukta ifade ettikleri görülmektedir. Üst biliş öğrenme stratejileri ise %7.73 yoğunlukta öğrenciler tarafından ifade edilmiştir

References

  • Anderson, J. (2001). Kognitive Psychologie(3. Auflage). Heidelberg: Spektrum Verlag.
  • Artelt, C. (1999). Lernstrategien und Lernerfolg - Eine handlungsnahe Studie. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 31(2), 86-96.
  • Atkinson, R. L., Smith, E. Bem, D. & Nolen, S. (1996). Psikolojiye Giriş (12. Baskı). (Yavuz Alogan, Çev.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Baummert, J. (1993). Lernstrategien motivationelle Orientirung und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen im Kontekst schulischen Lernen. Unterrichtswissenschaft, 21(4), 327-354.
  • Baker, W., ve Boonkit, K. (2004). Learning Strategies in Reading and Writing: EAP Contexts. RELC Journal, 35, 299-319, Mayıs 2007 tarihinde http://rel.sagepub.com adresinden alınmıştır.
  • Chi, M. T. H., Bassok, M., Lewis, M. W., Reimann, P. & Glaser, R. (1989). Selfexplanations: How students study and use examples in learning to solve problems. Cognitve Science, 13, 145-182.
  • Er, N. (1999). Çalışma Belleğinde Görsel Mekansal Kopyalama ve Fonolojik Döngü Bileşenleri Açısından Kaynak Dağılımı. Türk Psikoloji Dergisi, 14(48), 35-58.
  • Er, N. ve Dinç, L. (2001). Görsel Kısa Süreli Bellek ve Dikkat Fonksiyonlarını Ölçmeye Yönelik Bir Bellek Bataryası geliştirme Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 16(47), 35-52.
  • Friedrich, V. (2001). Lernprozesse bei leistungsstarken Personeni, Universität Konstanz, .Diplomarbeit im Fach Psychologie.
  • Glaeser, M. (2005). Qualitative İnhaltanalyse in der Lernstrategie und lernemotionsforchug. Mayring, P., Glaeser, M(Ed.), Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse içinde(s.63-83). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 127-134.
  • Hasebrook, J.P. (1995). Lernen mit Multimedia. Bern: Verlag Hans Huber.
  • Haudeck, H., 1998, Wie pauken Schüler uınd Schülerinnen Vokabeln für den Fremdsprachunterricht wirklich?, Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse içinde(s.84-104). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Hauser, S. (2004). Computergetützter Erwerb von Lernstrategien. Psychologisches Institut der Albert-Ludwigs- Universiteat, Yayınlanmış doktora tezi, , Freiburg.
  • Kleppin, K. (2007). Methodische kompetenzen beim Fremdsprachenlernen. Seminar für Sprachlehr Forschung,Üniversitaet Bochum. Ruhr.
  • King, A. (1990). Enhancing Peer Interaction and Learning in the Classroom trough Reciprocal Questioning. American Educational Research Journal, 27, 664-687.
  • King, A. (1992). Facilitating Elaborative Learning Trough Guided Student-Generated Questioning. Educational Psychologist, 27 111-126.
  • Krapp, A. & Weidenmann, B. (2001). Paedogogische Psychologie. Weinheim: Beltz PVU. Aralık 2007 tarihinde http://www.psychonomie.de adresinden ulaşılmıştır.
  • Friedrich, H.F. & Mandl H. (1992). Lern- und Denkstrategien- Ein Problemaufriss. Mandl, H. Friedrich, H.F(edt.), Lern- und Denkstrategien - Analyse und Intervention(3-54), Göttingen:Hogrefe.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative Inhaltanalyse, FQS, (1)2, Aralık 2007 tarihinde http://www.qualitative- research.net/index.php/fqs adresinden ulaşılmıştır.
  • Mayring, P. (2002). Einführung in Die Qualitative Sozialforschung(5. Auflage). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Mayring, P. (2003). Qualitative Inhaltanalyse Grundlagen und Techniken(8. Auflage). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Schermer, F.J. (2006). Lernen und Gedaehtniss. Grundriss der Psychologie-Band 10( 4. Auflage). Stuttgart:Kohlhammer Urban Verlag.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamay(12. Baskı). Ankara: Gazi kitapevi.
  • Spörer, N. (2003). Strategie und Lernerfolg: Validierung eines Interviews zum Selbstgesteurtes Lernen. Humenwissenschatlichen Fakultaet Universitaet Postdam, yayınlanmış Dissertation.
  • Sprick,W. (1998). Förderung der Methodenkompetenz bei Schülern. Aralık 2007 tarihinde http://mitglied.tripod.de./Sprick/lernstrategien.html adresinden alınmıştır.
  • Subaşı, G.(1999). Bilişsel Öğrenme Yaklaşımı Bilgiyi İşleme Kuramı. Meslek Eğitim Dergisi 1(2), 27-36.
  • Tiaden, C. ( 2006). Selbstreguliertes Lernen in der Berufsbildung: Lernstrategien mesen und fördern. Philosophie Fakultaet für Psychologie der Universitaet Basel, Dissertation.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri(5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Year 2008, Volume: 35 Issue: 35, 284 - 296, 01.06.2008

Abstract

References

  • Anderson, J. (2001). Kognitive Psychologie(3. Auflage). Heidelberg: Spektrum Verlag.
  • Artelt, C. (1999). Lernstrategien und Lernerfolg - Eine handlungsnahe Studie. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 31(2), 86-96.
  • Atkinson, R. L., Smith, E. Bem, D. & Nolen, S. (1996). Psikolojiye Giriş (12. Baskı). (Yavuz Alogan, Çev.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Baummert, J. (1993). Lernstrategien motivationelle Orientirung und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen im Kontekst schulischen Lernen. Unterrichtswissenschaft, 21(4), 327-354.
  • Baker, W., ve Boonkit, K. (2004). Learning Strategies in Reading and Writing: EAP Contexts. RELC Journal, 35, 299-319, Mayıs 2007 tarihinde http://rel.sagepub.com adresinden alınmıştır.
  • Chi, M. T. H., Bassok, M., Lewis, M. W., Reimann, P. & Glaser, R. (1989). Selfexplanations: How students study and use examples in learning to solve problems. Cognitve Science, 13, 145-182.
  • Er, N. (1999). Çalışma Belleğinde Görsel Mekansal Kopyalama ve Fonolojik Döngü Bileşenleri Açısından Kaynak Dağılımı. Türk Psikoloji Dergisi, 14(48), 35-58.
  • Er, N. ve Dinç, L. (2001). Görsel Kısa Süreli Bellek ve Dikkat Fonksiyonlarını Ölçmeye Yönelik Bir Bellek Bataryası geliştirme Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 16(47), 35-52.
  • Friedrich, V. (2001). Lernprozesse bei leistungsstarken Personeni, Universität Konstanz, .Diplomarbeit im Fach Psychologie.
  • Glaeser, M. (2005). Qualitative İnhaltanalyse in der Lernstrategie und lernemotionsforchug. Mayring, P., Glaeser, M(Ed.), Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse içinde(s.63-83). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 127-134.
  • Hasebrook, J.P. (1995). Lernen mit Multimedia. Bern: Verlag Hans Huber.
  • Haudeck, H., 1998, Wie pauken Schüler uınd Schülerinnen Vokabeln für den Fremdsprachunterricht wirklich?, Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse içinde(s.84-104). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Hauser, S. (2004). Computergetützter Erwerb von Lernstrategien. Psychologisches Institut der Albert-Ludwigs- Universiteat, Yayınlanmış doktora tezi, , Freiburg.
  • Kleppin, K. (2007). Methodische kompetenzen beim Fremdsprachenlernen. Seminar für Sprachlehr Forschung,Üniversitaet Bochum. Ruhr.
  • King, A. (1990). Enhancing Peer Interaction and Learning in the Classroom trough Reciprocal Questioning. American Educational Research Journal, 27, 664-687.
  • King, A. (1992). Facilitating Elaborative Learning Trough Guided Student-Generated Questioning. Educational Psychologist, 27 111-126.
  • Krapp, A. & Weidenmann, B. (2001). Paedogogische Psychologie. Weinheim: Beltz PVU. Aralık 2007 tarihinde http://www.psychonomie.de adresinden ulaşılmıştır.
  • Friedrich, H.F. & Mandl H. (1992). Lern- und Denkstrategien- Ein Problemaufriss. Mandl, H. Friedrich, H.F(edt.), Lern- und Denkstrategien - Analyse und Intervention(3-54), Göttingen:Hogrefe.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative Inhaltanalyse, FQS, (1)2, Aralık 2007 tarihinde http://www.qualitative- research.net/index.php/fqs adresinden ulaşılmıştır.
  • Mayring, P. (2002). Einführung in Die Qualitative Sozialforschung(5. Auflage). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Mayring, P. (2003). Qualitative Inhaltanalyse Grundlagen und Techniken(8. Auflage). Weinheim: Beltz Verlag.
  • Schermer, F.J. (2006). Lernen und Gedaehtniss. Grundriss der Psychologie-Band 10( 4. Auflage). Stuttgart:Kohlhammer Urban Verlag.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamay(12. Baskı). Ankara: Gazi kitapevi.
  • Spörer, N. (2003). Strategie und Lernerfolg: Validierung eines Interviews zum Selbstgesteurtes Lernen. Humenwissenschatlichen Fakultaet Universitaet Postdam, yayınlanmış Dissertation.
  • Sprick,W. (1998). Förderung der Methodenkompetenz bei Schülern. Aralık 2007 tarihinde http://mitglied.tripod.de./Sprick/lernstrategien.html adresinden alınmıştır.
  • Subaşı, G.(1999). Bilişsel Öğrenme Yaklaşımı Bilgiyi İşleme Kuramı. Meslek Eğitim Dergisi 1(2), 27-36.
  • Tiaden, C. ( 2006). Selbstreguliertes Lernen in der Berufsbildung: Lernstrategien mesen und fördern. Philosophie Fakultaet für Psychologie der Universitaet Basel, Dissertation.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri(5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Güntay Taşçı This is me

Arif Altun This is me

Haluk Soran This is me

Publication Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 35 Issue: 35

Cite

APA Taşçı, G., Altun, A., & Soran, H. (2008). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stratejilerinin Belirlenmesi Üzerine Nitel Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 284-296.