BibTex RIS Cite

Biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların öğretim programlarının karşılaştırılması

Year 2005, Volume: 28 Issue: 28, 109 - 117, 01.06.2005

Abstract

Öğretmenler eğitim-öğretim etkinliklerinin en önemli öğelerinden birisidir. İyi eğitim almış bir öğretmen gerek kendi dalında, gerekse genel kültür ve öğretmenlik bilgisi yönlerinden iyi yetişmiş demektir. Günümüzde biyoloji öğretmeni 11 Üniversitenin Eğitim Fakültesi’nde yetiştirilmektedir. Aynı amaca yönelik olarak biyoloji öğretmeni yetiştiren bu kurumların öğretim programlarının belli bir standart ve birlik içerisinde olması gerektiği, bu standart ve birliğin aynı zamanda Avrupa Birliği Eğitim sistemine entegre olma sürecinde de önemli olduğu düşünülmektedir. Bu nedenlerle bu çalışmada Türkiye’de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların öğretim programları karşılaştırılarak aralarındaki benzerlik ve farklılıkların belirlenmesi ve elde edilen sonuçların öğretim programlarının geliştirilmesine katkı sağlaması amaçlanmıştır. Bu amaçla Eğitim Fakülteleri’nin biyoloji öğretim programları sağlanarak, programlarda bulunan alan dersleri, seçmeli alan dersleri, laboratuvar dersleri, öğretmenlik meslek dersleri, seçmeli öğretmenlik meslek dersleri ve genel kültür dersleri, ders isimleri, ders sayısı, haftalık toplam ders saati, toplam kredi ve derslerin dönemlerine ait bilgiler açısından karşılaştırılmış ve sonuçta öğretmenlik meslek dersleri dışında fakültelerin öğretim programlarında farklılıkların bulunduğu görülmüştür

References

  • Baran, İ., Kumlutaş, Y., Kesercioğlu, T., Aydın, H., Kanısanlı, M. ve Durmuş, H. (1995). Üniversitelerde biyoloji eğitiminin bugünkü durumu üzerinde bir çalışma. Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Yürütülen Projelerle İlgili II. Ulusal Fen Eğitimi Sempozyumunda Sunulan Bildiriler (11-13 Eylül 1995 O.D.T.Ü.), Ankara, 68 - 76.
  • Boobekova, K. (2000). Bağımsız Devletler Topluluğu’nda öğretmen yetiştirme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 75-90.
  • Cerrah, L., Ayas, A. (2003). Meslek liselerinde görev yapan biyoloji öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler: biyoloji ve sağlık bilgisi öğretim programına bir bakış. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Çilenti, K., Özçelik, A. (1991). Biyoloji Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Etam A.Ş. Web- Ofset Tesisleri.
  • Emre, F. B., Sayılkan, F., Sayılkan, H. ve Demirci, B. (2002). Eğitim Fakülteleri’nin yeniden yapılanmasında orta öğretim kimya öğretmenliği programının kapsam dışı bırakılmasına ilişkin değerlendirme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 19-25.
  • Işık, S. (1998). Türkiye’de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Işık, S. ve Soran, H. (2000). Türkiye’de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 219-228.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli öğretmen sorunu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı), 11, 1-13.
  • Kulaksızoğlu, A. (2001). Yükseköğretim programlarının yeniden yapılandırılması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 125-134.
  • Nakipoğlu, M. (1994). 2000’li yıllara yaklaşırken üniversitelerimizdeki biyoloji eğitimine bir bakış. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu (15-17 Eylül 1994 Buca Eğitim Fakültesi) Bildirileri, D.E.Ü. Matbaası, İzmir, 155-163.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1998). Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, (2485).
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1999). Çağdaş öğretmen profili. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • ÖSYS, (2004). Yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu. Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • Sözer, E. (1991). Türk Üniversiteleri’nde öğretmen yetiştirme sistemlerinin öğretmenlik davranışlarını kazandırma yönünden etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (1998). Eğitim Fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. T.C. Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, Ankara.
Year 2005, Volume: 28 Issue: 28, 109 - 117, 01.06.2005

Abstract

References

  • Baran, İ., Kumlutaş, Y., Kesercioğlu, T., Aydın, H., Kanısanlı, M. ve Durmuş, H. (1995). Üniversitelerde biyoloji eğitiminin bugünkü durumu üzerinde bir çalışma. Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Yürütülen Projelerle İlgili II. Ulusal Fen Eğitimi Sempozyumunda Sunulan Bildiriler (11-13 Eylül 1995 O.D.T.Ü.), Ankara, 68 - 76.
  • Boobekova, K. (2000). Bağımsız Devletler Topluluğu’nda öğretmen yetiştirme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 75-90.
  • Cerrah, L., Ayas, A. (2003). Meslek liselerinde görev yapan biyoloji öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler: biyoloji ve sağlık bilgisi öğretim programına bir bakış. Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • Çilenti, K., Özçelik, A. (1991). Biyoloji Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayını, Etam A.Ş. Web- Ofset Tesisleri.
  • Emre, F. B., Sayılkan, F., Sayılkan, H. ve Demirci, B. (2002). Eğitim Fakülteleri’nin yeniden yapılanmasında orta öğretim kimya öğretmenliği programının kapsam dışı bırakılmasına ilişkin değerlendirme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 19-25.
  • Işık, S. (1998). Türkiye’de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Işık, S. ve Soran, H. (2000). Türkiye’de biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 219-228.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli öğretmen sorunu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı), 11, 1-13.
  • Kulaksızoğlu, A. (2001). Yükseköğretim programlarının yeniden yapılandırılması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 125-134.
  • Nakipoğlu, M. (1994). 2000’li yıllara yaklaşırken üniversitelerimizdeki biyoloji eğitimine bir bakış. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu (15-17 Eylül 1994 Buca Eğitim Fakültesi) Bildirileri, D.E.Ü. Matbaası, İzmir, 155-163.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1998). Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, (2485).
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1999). Çağdaş öğretmen profili. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • ÖSYS, (2004). Yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu. Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.
  • Sözer, E. (1991). Türk Üniversiteleri’nde öğretmen yetiştirme sistemlerinin öğretmenlik davranışlarını kazandırma yönünden etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (1998). Eğitim Fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. T.C. Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, Ankara.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Serap Işık This is me

Haluk Soran This is me

Publication Date June 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 28 Issue: 28

Cite

APA Işık, S., & Soran, H. (2005). Biyoloji öğretmeni yetiştiren kurumların öğretim programlarının karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 109-117.