Amaç: Bu çalışma, farklı kuşakta yer alan hemşirelerin tıbbi hata tutumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı türde olup, Ocak - Şubat 2017 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinde, 257 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Tıbbi Hatalarda Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Etik onam, kurum ve ölçeği geliştiren yazardan izin alınmıştır. İstatistik analiz için, sayı, yüzde, ortalama ve ANOVA testleri yapılmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin %24.9’unun X, %68.9’unun ise Y Kuşağı’nda yer aldığı belirlenmiştir. Hemşirelerin tıbbi hatalara karşı tutum toplam puan ortalamaları 2.32±0.34 olarak bulunmuştur. Kuşaklar ile “tıbbi hata algısı” ve “tıbbi hata nedenleri” alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Çalışmada, her dört kuşakta yer alan hemşirelerin “tıbbi hata ve hata bildiriminin önemi” farkındalığının düşük olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda farkındalığın artırılması için tıbbi hata eğitimlerin artırılması, hataları önleyici ve bildirimleri destekleyen sistemlerin oluşturulması önerilmektedir.
Aim: The aim of this study was to investigate the medical error attitudes of nurses from different generations.
Material and Methods: This descriptive study was conducted between January and February 2017 in a university hospital with 257 nurses. Data were collected with Scale of Attitudes towards Medical Errors. Ethics committee approval, permission from the institution in which the research was conducted and permission of
the author who developed the scale were obtained. For statistical analysis, number, percentage, average and ANOVA tests were performed.
Results: It was determined that 24.9% of nurses were in Generation X and 68.9% were in Generation Y. The mean score of nurses' attitude towards medical errors was 2.32±0.34. There was a statistically significant difference between the generations and the “medical error perception” and the "causes of medical error" subdimensions (p<0.05).
Conclusion: In this study, it was determined that the awareness of “the importance of medical error and error reporting” in all four generations was low. In line with these results, it is recommended to increase medical error trainings and to establish systems to prevent errors and support error reporting in order to raise awareness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 8, 2020 |
Submission Date | August 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2020 |