Amaç: Gebeliğin üçüncü trimestrında gebelere verilen planlı eğitimin doğum sonrası
taburculuğa hazıroluşluk düzeyine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma son test kontrol gruplu müdahale tipi çalışmadır. Veriler araştırmacı/
lar tarafından hazırlanmış olan veri toplama formu ve Hastane Taburculuğuna Hazıroluşluk
Ölçeği - Yeni Doğum Yapmış Anne Formu kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel analizler
SPSS 10,0 paket program kullanılarak ölçek puanı; ortalama ve standart sapma, kadınların
doğurganlık özellikleri; sayı- yüzde, ölçek puan belirleyicileri ise; çoklu regresyon analizi
yöntemleri ile değerlendirilmiştir. Araştırma öncesi Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Etik
Kurulu’ndan etik kurul onayı, Konya Eğitim ve Araştırma Hastanesi başhekimliğinden yazılı
izin, müdahale ve kontrol grubundaki gebelerden araştırma süreci açıklanarak onamları
alınmıştır.
Bulgular: Müdahale (M) ve kontrol (K) grupları benzer özellikler taşımaktadır. Erken
taburculuğa M grubunun %54,3, kontrol grubunun %45,7 hazır olduklarını düşündükleri,
ölçek puan farklarının anlamlı olduğu, eğitim alma durumunun ölçek puanı için önemli bir
belirleyici olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Gebeliğin üçüncü trimestrında gebelere verilen planlı eğitimin doğum sonrası
taburculuğa hazır oluşluğu arttırmada etkili bir girişim olduğu belirlenmiştir.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effects of planned education given to
İletişim : rburucu@hotmail.com
Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing
26
Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2017, 4(2), 25-35
pregnancies during the third trimester of pregnancy on postoperative levels of postpartum
discharge.
Materials and Methods: The study is the intervention type with post test control group.
Data were collected using the data collection form prepared by the researchers and the
Preparedness Scale for Hospital Dispatch - Newborn Mother Form. Statistical analyzes were
performed using the SPSS 10.0 package program. For the scale score, mean and standard
deviation, for the fertility characteristics of women; number-percentage is used. For the scale
markers, multiple regression analysis methods have been used and evaluated. Before the
research, approval of the ethics committee from the Ethics Committee of Selcuk University
Faculty of Medicine, the permission of the Konya Education and Research Hospital taken
with examining the process to the pregnant women in the intervention and control group.
Results: The intervention (M) and control (K) groups have similar characteristics. It was
determined that, in the early discharge group, 54.3% of the M group and 45.7% of the control
group were ready, meaning that the scale point differences were significant and that the
education level was an important determinant of the scale score.
Conclusion: It has been determined that the planned education given to the pregnancies
during the third trimester of pregnancy is an effective attempt to increase the readiness for
postpartum discharge.
Education of pregnants follow-up of pregnants nurse postpartum period readiness for discharge
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 16, 2017 |
Submission Date | August 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |