Research Article
BibTex RIS Cite

JANUS'UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ

Year 2017, , 1 - 18, 31.03.2017
https://doi.org/10.17065/huniibf.303302

Abstract

Bu çalışma, son dönemlerde
özellikle kadınlar tarafından kişisel gelişim faaliyetlerine artan ilginin
gerisinde ne olabileceği sorusunu temel almaktadır. Bu eğilimi gösteren kadın
grubunun iyi eğitimli ve yüksek gelir elde ediyor olması, artan ilginin ve buna
yol açan sorunun kişisel olmaktan ziyade sosyo-ekonomik olduğunu
düşündürmektedir. Bu çerçevede, çalışma, mevcut iktisadi ve toplumsal yapıyı
“yabancılaşma” ve” gösteriş tüketimi” kavramları temelinde analiz etmektedir.
Çalışmada, iyi gelir elde eden, özel sektörde yönetici pozisyonunda çalışan
kadın grubu örneklem olarak seçilmiştir. Bu bağlamda toplam onbir kadın ile
derinlemesine mülakat yöntemi kullanılarak görüşülmüştür. Görüşme yapılan
kadınlar, piyasada yoğun rekabet koşulları altında çalışmanın kendileri için
yıkıcı etkisini vurgulamışlar ve böylece çalışmanın temel argümanı;
kapitalizmin genelde bireyi özelde kadınları yabancılaştırdığını görüşünü
desteklemişlerdir.

References

  • Araz Takay B. (2011), “Veblen’de Yabancılaşma Olgusu”, İktisadı Felsefeyle Düşünmek, O. İşler ve F. Yılmaz (der), İletişim, İstanbul, 155-170.
  • Diggins, P.J. (1977), “Animism and the Origins of Alienation: The Anthropological Perspective of Thorstein Veblen”, History and Theory, 16(2), 113-36.
  • Dilts, R. (1998), Modeling With NLP, Meta Publications.
  • Ecevit, Y. (1993), “Kadın Girişimciliğinin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, Kadın Girişimciliği Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar içinde, Devlet Bakanlığı Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Eğitim Serisi, 74, 15-34.
  • Stephen E., J. Townshend (1993), “Marx and Veblen on Human Nature, History, and Capitalism: Vive la Differrence”, Journal of Economic Issues, 27(3), 721-739.
  • Elliot, J.E. (1984), “Karl Marx’s Theory of Socio-Institutional Transformation in Late- Stage Capitalism”, Journal of Economic Issues, 18(2), 383-391.
  • Fromm, E. (2001), “Beyond the Chains of Illusion: My Encounter with Marx and Freud”, The Continiuum International Publishing Group, NY 10017, 2001 (1967).
  • Güler Aydın, D. (2008), Kapitalizmin İstikrarsız Doğası: K. Marx, J.A. Schumpeter, Hacettepe Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora tezi.
  • Güler Aydın D. (2010), “Kapitalist Sistemde Bireyin Sorgulanması: Yabancılaşma ve Demir Kafes”, Amme İdaresi Dergisi, 43(2), 17-32.
  • Güler Aydın D., B. Araz Takay (2012-1014) “Yabancılaşmış Kadınlar”, Hacettepe Üniveristesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birim.
  • Koray, M. (2012), Sosytal Politika, Ankara: İmge Kitapevi, 4. Basım.
  • Marx, K. (1976), 1844 El Yazmaları, Ankara: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (1990), Capital, Volume I, London: Penguin Books.
  • Marx, K., F. Engels (1970), The German Ideology, C.J. Arthur (Yay.), New York: International Publishers.
  • Özel, H. (2009), Piyasa Ütopyası, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Özkaplan, N., (2010), “Duygusal Emek ve kadın İşi/Erkek İşi”, İktisat ve Toplumsal Cinsiyet”, Serdaroğlu U. (der.), Ankara: Efil Yayınevi, 38-48.
  • Özkaplan, N., U. Sedaroğlu (2010), “Yönetici Kadınlar: Türkiye Savunma Sanayii Örneğinde Bir Analiz”, İktisat ve Toplumsal Cinsiyet”, Serdaroğlu U. (der.), Ankara: Efil Yayınevi, 244-269.
  • Toksöz, G., (2008), “Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden İşgücü Piyasalarında Mevcut Durum ve Örgütlenme Sorunları”, Emek Tartışmaları 1, DİSK, İstanbul.
  • Veblen, B.T. (1973), The Theory of the Leisure Class, Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Veblen, B.T. (1946), The Instinct of Workmanship: And the State of the Industrial Arts, New York: The Viking Press.
  • Veblen, B.T. (1898),“The Beginning of Ownership”, American Journal of Sociology Vol: 4, Kasım, 352-365.

TWO FACES OF JANUS: ALIENATION AND CONSPICUOUS CONSUMPTION

Year 2017, , 1 - 18, 31.03.2017
https://doi.org/10.17065/huniibf.303302

Abstract
















This study focuses on the
question of what lies behind the growing interest in “personal development
activities” especially among women in recent years. In this context, the fact
that the women who show this growing interest are usually well educated and
employed in high-income that drives one to think that the incentive tendency
may be rather socio-economic than personal. From this point of view, this study
analyze the current economic and social structure on the basis of the concepts
of alienation and conspicuous consumption. The selected sample group consists
of women who are employed in high-ranking (mostly executive) positions in the
private sector. Within the framework of this study, in-depth interviews were
conducted with eleven women. The interviewed women who work under competitive
conditions in the market emphasized the destructive effects on themselves and
in this regard they supported our initial argument that capitalism alienates
the individual in general and women in particular.
    

References

  • Araz Takay B. (2011), “Veblen’de Yabancılaşma Olgusu”, İktisadı Felsefeyle Düşünmek, O. İşler ve F. Yılmaz (der), İletişim, İstanbul, 155-170.
  • Diggins, P.J. (1977), “Animism and the Origins of Alienation: The Anthropological Perspective of Thorstein Veblen”, History and Theory, 16(2), 113-36.
  • Dilts, R. (1998), Modeling With NLP, Meta Publications.
  • Ecevit, Y. (1993), “Kadın Girişimciliğinin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, Kadın Girişimciliği Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar içinde, Devlet Bakanlığı Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Eğitim Serisi, 74, 15-34.
  • Stephen E., J. Townshend (1993), “Marx and Veblen on Human Nature, History, and Capitalism: Vive la Differrence”, Journal of Economic Issues, 27(3), 721-739.
  • Elliot, J.E. (1984), “Karl Marx’s Theory of Socio-Institutional Transformation in Late- Stage Capitalism”, Journal of Economic Issues, 18(2), 383-391.
  • Fromm, E. (2001), “Beyond the Chains of Illusion: My Encounter with Marx and Freud”, The Continiuum International Publishing Group, NY 10017, 2001 (1967).
  • Güler Aydın, D. (2008), Kapitalizmin İstikrarsız Doğası: K. Marx, J.A. Schumpeter, Hacettepe Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora tezi.
  • Güler Aydın D. (2010), “Kapitalist Sistemde Bireyin Sorgulanması: Yabancılaşma ve Demir Kafes”, Amme İdaresi Dergisi, 43(2), 17-32.
  • Güler Aydın D., B. Araz Takay (2012-1014) “Yabancılaşmış Kadınlar”, Hacettepe Üniveristesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birim.
  • Koray, M. (2012), Sosytal Politika, Ankara: İmge Kitapevi, 4. Basım.
  • Marx, K. (1976), 1844 El Yazmaları, Ankara: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (1990), Capital, Volume I, London: Penguin Books.
  • Marx, K., F. Engels (1970), The German Ideology, C.J. Arthur (Yay.), New York: International Publishers.
  • Özel, H. (2009), Piyasa Ütopyası, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Özkaplan, N., (2010), “Duygusal Emek ve kadın İşi/Erkek İşi”, İktisat ve Toplumsal Cinsiyet”, Serdaroğlu U. (der.), Ankara: Efil Yayınevi, 38-48.
  • Özkaplan, N., U. Sedaroğlu (2010), “Yönetici Kadınlar: Türkiye Savunma Sanayii Örneğinde Bir Analiz”, İktisat ve Toplumsal Cinsiyet”, Serdaroğlu U. (der.), Ankara: Efil Yayınevi, 244-269.
  • Toksöz, G., (2008), “Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden İşgücü Piyasalarında Mevcut Durum ve Örgütlenme Sorunları”, Emek Tartışmaları 1, DİSK, İstanbul.
  • Veblen, B.T. (1973), The Theory of the Leisure Class, Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Veblen, B.T. (1946), The Instinct of Workmanship: And the State of the Industrial Arts, New York: The Viking Press.
  • Veblen, B.T. (1898),“The Beginning of Ownership”, American Journal of Sociology Vol: 4, Kasım, 352-365.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Derya Güler Aydın

Bahar Araz Takay This is me

Publication Date March 31, 2017
Submission Date March 31, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Güler Aydın, D., & Araz Takay, B. (2017). JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35(1), 1-18. https://doi.org/10.17065/huniibf.303302
AMA Güler Aydın D, Araz Takay B. JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. March 2017;35(1):1-18. doi:10.17065/huniibf.303302
Chicago Güler Aydın, Derya, and Bahar Araz Takay. “JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 35, no. 1 (March 2017): 1-18. https://doi.org/10.17065/huniibf.303302.
EndNote Güler Aydın D, Araz Takay B (March 1, 2017) JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 35 1 1–18.
IEEE D. Güler Aydın and B. Araz Takay, “JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 35, no. 1, pp. 1–18, 2017, doi: 10.17065/huniibf.303302.
ISNAD Güler Aydın, Derya - Araz Takay, Bahar. “JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 35/1 (March 2017), 1-18. https://doi.org/10.17065/huniibf.303302.
JAMA Güler Aydın D, Araz Takay B. JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017;35:1–18.
MLA Güler Aydın, Derya and Bahar Araz Takay. “JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 35, no. 1, 2017, pp. 1-18, doi:10.17065/huniibf.303302.
Vancouver Güler Aydın D, Araz Takay B. JANUS’UN İKİ YÜZÜ: YABANCILAŞMA VE GÖSTERİŞ TÜKETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017;35(1):1-18.

Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.


Gizlilik Beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.