The
present paper aims at developing a classification that can distinguish among
different schools of thought in economics. For this aim in mind, two analitical
problems that could be useful to distinguish amog different schools of thought
are identified: “the coordination problem”, which seeks to explain the
emergence of equilibrium out of individual self-interested behavior; and the
“order” problem that seeks to explain the emergence of an economic and social
order that would be capable of reproducing itself smoothly and continuously.
These two problems, it is noted, are two façades of the same “problematic” of
economics, namely the “Invisible Hand”. Thus in the paper, a classification
among different schools of thought on the basis of the invisible hand
conception is developed, and the analytical problems associated with this
conception are discussed.
Invisible hand invisible backhand evolutionary hand coordination problem schools of thought
Bu
yazı, farklı iktisadi düşünce okulları arasında bir sınıflama yapma amacı
gütmektedir. Bu amaçla, iktisadi düşünce okullarını birbirinden ayırdetmede
yarar sağlayabilecek iki analitik sorun üzerinde durulmaktadır: bireysel çıkara
dayalı davranışlar arasındaki uyumun nasıl sağlanacağına yönelik olan
“koordinasyon sorunu” ile kendi kendisini sürekli olarak ve zorlanmadan yeniden
üretme kapasitesine sahip olan bir toplumsal ve ekonomik düzenin nasıl ortaya
çıkabileceğine yönelik “düzen” sorunu. Bu iki sorun aslında, iktisadın temel
“sorunsalı” olan “Görünmez El” kavrayışının iki yüzünü göstermektedir.
Dolayısıyla, bu yazıda, farklı okullar, görünmez el anlayışı ve ona yönelik
eleştiriler bağlamında bir sınıflama içinde sunulacaktır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Submission Date | May 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 27 Issue: 1 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.