In this study,
impact of organizational culture on perceived service quality was
explored. Organizational culture could
be defined as a system of values, norms, customs and symbols which shapes
organizational behaviors of organizational members. In this context, the study
examined the relationship between organizational culture and the service
quality perceived by the clients of public and private students dormitories.
For this purpose, two different surveys were applied to 100 employee and 300 students
selected randomly from public and private dormitories which are assumed to have
distinct managerial structure and organizational culture in Konya and Ankara
provinces, and they are asked to evaluate 40 statements in questionnaires.
Findings indicated that organizational culture is influencial in perceived
service quality.
Bu çalışmada örgüt kültürünün
algılanan hizmet kalitesine etkisi araştırılmıştır. Örgüt kültürü, bir örgütün üyelerinin örgüt
içerisindeki davranışlarını şekillendiren
değer, norm, alışkanlık ve semboller sistemi olarak tanımlanabilir. Bu
çerçevede örgüt kültürü değerlendirilmiş ve kamu ve özel kesim tarafından
işletilen öğrenci yurtlarında yapılan karşılaştırmalı bir saha çalışması ile
örgütün mal/hizmetlerinden yararlanan müşterilerin hizmet kalitesini
algılamaları ile örgüt kültürü arasında bir ilişki olup olmadığı
sorgulanmıştır. Bu amaçla Konya ve Ankara'da farklı yönetsel yapıları
olan ve dolayısıyla örgüt kültürlerinin farklı olduğu varsayılan kamu ve özel yüksek
öğretim yurtlarından rastsal olarak seçilen 100
personele ve 300 öğrenciye 40 önermeyi içeren ayrı anketler
uygulanmıştır. Bulgular örgüt kültürünün algılanan hizmet kalitesi üzerinde
etkili olduğunu göstermektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2009 |
Submission Date | May 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 27 Issue: 1 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.