The concept of commitment to the public interest is defined as an attitude that generates intrinsic motivation in exhibiting behaviours for the public weal. While performing their duties in their institutions, and at times and places outside of their working hours or workplaces, through their normative attitudes that include responsibility values, citizenship values, public service values, and patriotism, public employees who are committed to the public interest exert an extra effort without expecting anything in return and contribute to the benefit of the society. Commitment to the public interest is a dimension of public service motivation. Public service motivation refers to the predisposition of the individual to serve others by performing what is beneficial for people around them and society, with a reliance on intrinsic rewards over extrinsic rewards. The concepts of public service motivation and commitment to the public interest have not been studied sufficiently in the Turkish literature within the framework of organizational behaviour discipline. The aim of this study is to test the mediating role of person-organization fit in the relationship between the phenomenon of commitment to the public interest and job satisfaction. The data were obtained from 333 participants through the survey technique. The participants were comprised of employees working in a public institution’s different branches in several provinces and districts. According to the findings of the study, person-organization fit was determined to be a partial mediator variable in the relationship between commitment to the public interest and job satisfaction.
Kamu yararına bağlılık, bireylerde toplum yararına davranışlar sergilemekte içsel motivasyon oluşturan bir tutum olarak tanımlanmaktadır. Kamu yararına bağlılığı olan kamu çalışanları, kurumlarındaki görevlerini yerine getirirken ve ayrıca mesai saatlerinin veya görev yerlerinin dışındaki zaman ve mekanlarda; sorumluluk değerleri, vatandaşlık değerleri, halka hizmet değerleri, vatanseverlik değerleri içeren normatif yönü baskın olan tutumlarıyla, karşılık beklemeksizin fazladan çaba harcarlar ve toplum yararına katkı sağlarlar. Kamu yararına bağlılık, kamu hizmeti motivasyonunun bir alt boyutudur. Kamu hizmeti motivasyonu; içsel ödüllere dışsal ödüllerden daha fazla önem vererek, bireyin çevresindekiler için ve toplum için yararlı olanı yaparak insanlara hizmet verme yönelimi biçiminde tanımlanmaktadır. Kamu hizmeti motivasyonu ve kamu yararına bağlılık olgusu örgütsel davranış disiplini çerçevesinde Türkçe literatürde henüz yeterince çalışılmamıştır. Bu çalışmanın amacı, kamu yararına bağlılık olgusunun iş tatmini ile ilişkisinde kişi-örgüt uyumunun aracı rolünü test etmektir. Veriler anket tekniği ile 333 katılımcıdan sağlanmıştır. Katılımcılar bir kamu kurumunun farklı il ve ilçelerdeki şubelerinde çalışanlardan oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre kişi-örgüt uyumu, kamu yararına bağlılık ile iş tatmini ilişkisinde kısmi aracı değişken durumundadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2023 |
Submission Date | March 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 41 Issue: 1 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.