Globalization and technological developments profoundly affect the economic, social and political structures and push them into a rapid and often unpredictable process of change. This rapid change causes social norms and rules to lose their validity and meaning, resulting in leaving a gap until new rules and norms are formed. The gap created by normlessness pushes organizations into an anomic process that leads to undesirable results. The dimensions of the reflection of anomie on the academy as an organization may cause results that will deeply affect the entire education system, scientific studies and teachings, and the academic vision and reputation of countries. In this context, the aim of the study is to analyze the attitudes of the academicians towards organizational anomie by considering them with demographic variables over the dimensions of normlessness, meaninglessness, managerial insecurity and hopelessness/despair, and to test the existence of anomie in academia. While the population of the study consisted of 270 academicians working at a public university in the 2021-2022 academic year, the sample consisted of 129 people. The findings of the study indicated that the normlessness levels of female academicians were lower than male academicians. The normlessness levels of the single academicians were higher than the married ones. Organizational anomie values decreased as the age of the participants increased. In addition, the normlessness, managerial insecurity and hopelessness/despair values of doctoral academicians were higher than those of graduate and undergraduate students. The findings showed that although the academicians thought that there were many wrong and missing practices in the university they work, they looked to the future with hope and are determined to improve themselves.
Organizational Anomie Academic Anomie Anomie Anomie in Higher Education Anomie in Universities.
Küreselleşme ve teknolojik gelişmeler, ekonomik, sosyal ve siyasi yapıyı derinden etkileyerek hızlı ve çoğu zaman öngörülemeyen bir değişim sürecinin içine sürüklemektedir. Bu hızlı değişim, sosyal norm ve kuralların geçerliliğini ve anlamını yitirmesine sebebiyet vererek, yeni kurallar ve normlar oluşuncaya dek, bir boşluk yaratmaktadır. Normsuzluk ile oluşan boşluk, örgütleri istenmeyen sonuçlara sürükleyen anomik bir sürecin içerisine itmektedir. Anominin bir örgüt olarak akademiye yansımasının boyutları ise tüm eğitim sistemini, bilimsel çalışma ve öğretileri, ülkelerin akademik vizyonunu ve itibarını derinden etkileyecek sonuçlar doğurabilecektir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının örgütsel anomiye yönelik tutumlarını normsuzluk, anlamsızlık, yönetsel güvensizlik ve umutsuzluk/çaresizlik boyutları üzerinden demografik değişkenler ile ele alarak analiz etmek ve akademide anominin varlığını test etmektir. Araştırmanın evreni, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde bir kamu üniversitesinde görev yapan 270 öğretim elemanından; örneklemi ise 129 kişiden oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre kadın öğretim elemanlarının normsuzluk düzeyleri, erkek öğretim elemanlarına göre daha düşüktür. Bekar öğretim elemanlarının normsuzluk düzeyleri ise evlilere göre daha yüksektir. Katılımcıların yaşları ilerledikçe örgütsel anomi değerleri azalmaktadır. Ayrıca doktor öğretim elemanlarının, normsuzluk, yönetsel güvensizlik ve umutsuzluk/çaresizlik değerleri, yüksek lisans ve lisans mezunlarına göre daha yüksektir. Bulgular, öğretim elemanlarının, görev yaptığı üniversitede yanlış ve eksik olan pek çok uygulama olduğunu düşünmelerine rağmen geleceğe umutla baktıklarını ve kendilerini geliştirme konusunda kararlı olduklarını göstermektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Disaster and Emergency Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Submission Date | June 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 41 Issue: 2 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.