BibTex RIS Cite

The Attitude of University Students Towards Environmental Consumption and the Effect on Purchasing

Year 2007, Volume: 25 Issue: 2, 213 - 242, 01.09.2007

Abstract

This study investigates the nature of consumers’ attitudes towards environmental consumption. Transformation of ‘consumer society’ into ‘green consumer society’ can merely be achieved by ‘environmental/green consumers’. In this study, the possible determinants of green consumers are examined in the context of university students. Knowing the components of attitudes towards environmental consumption will help the efforts to enhance the process of transformation. In this context, environmental attitudes and behaviors of university students were analyzed. Data were collected from 780 students in two different universities. Findings are presented in the light of factor and regression analyses. The results indicate that the main determinants of green attitudes in consumption process are environmental culture of consumers/university students, acceptance level of environmental philosophy by consumers, perceptions towards the influence of environmentalist identity in market processes, and environment-oriented beliefs and knowledge.

ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ

Year 2007, Volume: 25 Issue: 2, 213 - 242, 01.09.2007

Abstract

Bu çalışma, tüketicilerin ‘çevreci tüketime’ yönelik tutumlarını oluşturan yapıyı incelemektedir. Tüketim toplumundan ‘çevreci tüketim toplumu’na geçiş, ancak, çevreci tüketicilerle mümkün olabilecektir. Bu çalışmada çevreci tüketicileri ortaya çıkaran belirleyiciler sorgulanmaktadır. Çevreci tüketime yönelik tutumu oluşturan bileşenlerin bilinmesi, söz konusu geçiş sürecini etkinleştirme çabalarına yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın alan araştırması üniversiteli tüketicileri ele almaktadır. Araştırma kapsamında, iki ayrı üniversitede toplam 780 öğrenciden sağlanan veriler Faktör ve Regresyon analizleri yoluyla incelenmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre; tüketicilerin sahip oldukları çevreci kültür, çevrecilik anlayışının tüketiciler tarafından içselleştirilme düzeyi, tüketicinin çevreci kimliğe sahip olması durumunda bunun yapacağı etki düzeyine ilişkin algılamalar ve tüketicilerin sahip olduğu çevrecilik yönlü inanışlar/bilgiler, çevreci ürün satın almaya yönelik tutumu belirleyen temel bileşenlerdir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Reha Saydan This is me

Hüseyin Kanıbir This is me

Publication Date September 1, 2007
Submission Date June 11, 2014
Published in Issue Year 2007 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Saydan, R., & Kanıbir, H. (2007). ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 213-242.
AMA Saydan R, Kanıbir H. ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. September 2007;25(2):213-242.
Chicago Saydan, Reha, and Hüseyin Kanıbir. “ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25, no. 2 (September 2007): 213-42.
EndNote Saydan R, Kanıbir H (September 1, 2007) ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25 2 213–242.
IEEE R. Saydan and H. Kanıbir, “ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 2, pp. 213–242, 2007.
ISNAD Saydan, Reha - Kanıbir, Hüseyin. “ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25/2 (September 2007), 213-242.
JAMA Saydan R, Kanıbir H. ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2007;25:213–242.
MLA Saydan, Reha and Hüseyin Kanıbir. “ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 2, 2007, pp. 213-42.
Vancouver Saydan R, Kanıbir H. ÜNİVERSİTELİ TÜKETİCİLERİN ‘ÇEVRECİ TÜKETİM’ TUTUMLARI VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2007;25(2):213-42.

Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.


Privacy Statement

Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.