Background: The aim of this study is to determine the level of attitudes of medical students towards scientific researches. In the study, it was also examined whether there was a significant difference between students’ attitudes towards researches according to their gender and grade levels.
Materials and Methods: The study was planned as descriptive cross-sectional. The attitudes of the students studying at the Faculty of medicine towards scientific research were questioned. In the study, the ‘’Attitude Scale Towards Scientific Research ‘’ was used.
Results: When the average scores of the students from the sub-dimensions of the scale are examined; unwillingness to help researchers were 21.39±8.33, and negative attitudes towards scientific research were 23.50 ±8.15; Positive attitude scores towards scientific research were determined as 23.86±6.37 and positive attitude scores towards researchers were determined as 22.00± 7.20. The negative attitude score towards the research was determined at the lowest level in the third-year students and it was significantly different from both the first-year students and the fourth and sixth-grade students (p<0.001). In terms of positive attitudes towards research, fourth and fifth-grade students differed significantly from the lowest and third-grade students (p<0.02). It was determined that the third graders were the students with the highest scores from this dimension.
Conclusions: According to our study results, it was determined that the positive and negative attitude scores of medical students towards scientific research were similar. No significant difference was found in the attitudes towards scientific research in terms of the gender of the students. No significant difference was found in the attitudes towards scientific research in terms of the gender of the students. The positive attitude of the third-year students who took scientific research practice courses towards researchers and research was found to be significantly higher.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, tıp öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının hangi düzeyde olduğunu tespit etmektir. Çalışmada ayrıca Öğrencilerin cinsiyetlerine ve sınıf düzeylerine göre araştırmaya yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı da incelenmiştir.
Materyal ve Metod: Çalışma, tanımlayıcı kesitsel olarak planlanmıştır. Tıp Fakültesi’nde eğitim gören öğrencilerin bilimsel araştırmalara karşı tutumları sorgulanmıştır. Çalışmada ‘Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin ölçek alt boyutlarından aldıkları puan ortalamaları incelendiğinde; araştırmacılara yardımcı olmaya isteksizlik puanları 21,39±8,33 ile bilimsel araştırmalara yönelik olumsuz tutum puanları 23,50 ±8,15; bilimsel araştırmalara yönelik olumlu tutum puanları 23,86±6,37 ve araştırmacılara yönelik olumlu tutum puanları 22,00± 7,20 ise olarak belirlendi. Araştırmalara yönelik olumsuz tutum puanı üçüncü sınıf öğrencilerde en az düzeyde tespit edilmiş olup, hem birinci sınıf öğrencilerden hem de dördüncü ve altıncı sınıf öğrencilerden anlamlı olarak farklıydı (p<0,001). Araştırmalara yönelik olumlu tutum açısından dördüncü ve beşinci sınıflar en düşük ve üçüncü sınıf öğrencilerinden anlamlı şekilde farklılık gösteriyordu (p<0,02). Üçüncü sınıfların bu boyuttan en yüksek puanı olan öğrenciler olduğu tespit edildi.
Sonuç: Çalışma sonuçlarımıza göre tıp öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik olumlu ve olumsuz tutum puanlarının benzer olduğu tespit edildi. Öğrencilerin cinsiyeti açısından bilimsel araştırmalara yönelik tutumda anlamlı bir farklılık tespit edilmedi. Bilimsel araştırma uygulama dersi alan üçüncü sınıf öğrencilerinin araştırmacılara ve araştırmalara karşı olumlu tutumu anlamlı olarak yüksek bulundu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2022 |
Submission Date | January 26, 2022 |
Acceptance Date | February 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty