Amaç:Çalışmada,
Şanlıurfa'da 0-6 aylık bebeklerin sadece anne sütü alma durumları ve bunu etkileyen
faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve metod:Çalışma kesitsel
tipte yapılmıştır. Evrenini Şanlıurfa il merkezinde yaşayan ve 0-6 aylık bebeği
olan anneler oluşturmuştur. Örnek seçiminde küme örnekleme yöntemi kullanılmış
ve çalışma toplam 203 anne ile tamamlanmıştır. Veriler, Veri Toplama Formu ve
Emzirme Öz Yeterlilik Ölçeği aracılığı ile 15 Mayıs – 30 Haziran 2015 tarihleri
arasında, yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma için
Harran Üniversitesi Etik Kurul'undan yazılı, katılımcılardan ise sözlü izin
alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistiklerden yüzde,
ortalama, standart sapma, tek değişkenli analizlerden Ki-kare ve Man Whithney-U
testi kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin sadece anne sütü alma üzerindeki
etkisi çok değişkenli analizlerden Lojistik Regresyon Modeli (Enter) yöntemi
ile yapılmıştır.
Bulgular:Çalışmada
annelerin %71.4'ünün emzirme deneyiminin olduğu, %1.5'nin ilk emzirmede sorun
yaşadığı, %57.1'nin bebeğine doğum sonrası anne sütü dışında ek gıda verildiği
belirlenmiştir. Sadece anne sütü verme orantısı bebeği bir aylık olan annelerde
%37.9 iken, bebeği altı aylık olan annelerde %26.5’tir. İlk emzirmede sağlık
personelinden yardım alanlarda (p<0.05),
ilk emzirme öncesi anne sütü dışında gıda verilmeyenlerde (p=0.000) ve emzirme öz yeterlilik ölçek puanı yüksek
olanlarda (p=0.000) sadece anne sütü verme orantısının daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Yapılan lojistik regresyon analizinde, sadece anne sütü ile
beslememe riskinin, bebeğine ilk emzirme öncesi anne sütü dışında gıda verilenlerde
139 kat fazla olduğu belirlenmiştir.
Sonuç:Örneklem
grubunda sadece anne sütü verme orantılarının oldukça düşük olduğu, doğum
sonrası yapılan eğitim ve danışmanlıkların sadece anne sütü ile besleme
davranışında etkili olduğu belirlenmiştir. Annelerin emzirme konusunda,
gebelikten başlayarak doğum sonu süreçte dahil sağlık personeli tarafından
bilgilendirilmesi ve desteklenmesi, emzirme başarısını arttırmak için öz
yeterliliklerini yükseltmeye yönelik girişimlerde bulunulması, doğum sonu süreçte bebeklere anne sütü
dışında gıda verilmesinin önlenmesi için gerekli eğitim ve danışmanlıkların
yapılması önerilmiştir.
Background: The study was conducted to determine only the breastfeeding status of 0-6 month-old infants in Şanlıurfa and the effective factors.
Methods: The study is cross-sectional. The population of the study consisted of mothers who had 0-6 month-old infants and resided in the city center of Şanlıurfa. The cluster sampling method was used in the sample selection and the study was completed with total 203 mothers in the environment. The data were collected using the face-to-face interview technique between 15 May – 30 July 2015 by using Data Collection Form and Breastfeeding Self-Efficacy Scale. A written permission from Harran University Ethics Committee and verbal consent from the participants were obtained for the study. Percentage, mean, and standard deviation from descriptive statistics as well as Chi-square and Mann Whitney-U test from univariate analysis were used to assess the data. The effect of independent variables on breastfeeding was evaluated by the Logistic Regression Model (Enter) method.
Results: It was found in the study that out of the mothers, 71.4% had breastfeeding experience, 1.5% had problems with their first breastfeeding, and 57.1% gave supplementary food to their babies other than breast milk after the birth. The rate of only breastfeeding their babies was 37.9% in mothers behavior one-month-old infants and 26.5% in mothers behavior six-month-old infants. The rate of only breastfeeding was determined to be higher in mothers behavior who received help from healthcare professional in the first breastfeeding(p<0.05), did not give any food other than breast milk before first breastfeeding(p<0.001), and had high score of breastfeeding self-efficacy scale(p<0.001). In the logistic regression analysis, the risk of not feeding the babies only with breast milk was 139 times higher in those giving supplementary food other than breast milk before the breastfeeding.
Conclusions: According to the results of the study, it was determined that the rates of only breastfeeding was quite low in the sample group and the postpartum training and counselling were only effective in breastfeeding behaviors. In accordance with these results, it is recommended to inform and support the mothers about breastfeeding by the healthcare professional also in the postpartum period starting from the pregnancy, increase their breastfeeding self-efficacy to increase breastfeeding success, and to make necessary training and counselling to prevent giving any supplementary food to the infants other than breast milk in postpartum process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2019 |
Submission Date | November 7, 2018 |
Acceptance Date | March 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty