The
relations between students and teachers are important in terms of the academic
success of students. The student-teacher relationships supports the emotional
development, self-confidence, and school competences of students. The purpose
of the present study is to examine the predictive effect of teacher-student
relationships on school adjustment levels of students. The Screening Method was
used in the study. The sample group of the study consisted of 5-6 age group 133
students (72 girls - %54.1; 61 boys - %45.9) which is the The Ministry of
National Education has continued to practice kindergartens and and all female 7
teachers in 2015-2016 education year in Vezirköprü District of Samsun. Personal
Information Form, Student-Teacher Relationship Scale, and Teacher Rating Scale
of School Adjustment for 5-6 Years Old Children were used as data collection
tools in the present study. According to
the results; the level of conflict and closeness between teacher and student
predicts the school adjustment level of 5-6 year-old students at a
statistically significant level. The level of dependency between the teachers
and the students does not predict the school orientation levels of 5-6-year-old
students at a statistically significant level. According to the findings, two
of the three dimensions of the teacher-student relationship are effective on
the school adjustment levels of students. In addition, it was also concluded
that the levels of dependency of the students on the teachers had no effects on
school adjustment.
Öğrenciler
ve öğretmenleri arasındaki ilişkiler, öğrencilerin akademik başarılarında büyük
önem taşımaktadır. Öğrenci-öğretmen ilişkisi, öğrencilerin duygusal gelişimini,
öz-güvenini ve okul yeterliliklerini desteklemektedir. Araştırmanın amacı,
öğretmen-öğrenci ilişkisinin öğrencilerin okula uyum düzeyleri üzerindeki
yordayıcı etkisinin incelenmesidir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın
örneklem grubu, Samsun’un Vezirköprü İlçesi’nde 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı uygulama anaokullarına devam etmiş 5-6
yaş grubundan 133 öğrenci (72 kız-% 54.1; 61 erkek- % 45.9) ve tamamı kadın 7
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kişisel
Bilgi Formu, Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği ve 5-6 Yaş Çocukları için Okula
Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği'nden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre; öğretmen-öğrenci arasındaki uzlaşma ve yakınlık düzeyleri 5-6 yaş öğrencilerinin
okula uyum düzeyini istatistiksel açıdan anlamlı biçimde yordamaktadır.
Öğretmen-öğrenci arasındaki bağımlılık düzeyi 5-6 yaş öğrencilerinin okula uyum
düzeyini istatistiksel açıdan anlamlı biçimde yordamamaktadır. Bulgulara göre öğretmen-öğrenci
ilişkisinin üç boyutundan ikisi öğrencilerin okula uyum düzeyleri üzerinde
etkilidir. Ayrıca öğrencilerin öğretmenlere bağımlılık düzeylerinin okula uyum
üzerinde etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |
Dergimizin Tarandığı İndeksler
International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi
e-ISSN 2148-3175