BibTex RIS Cite

HALKLA İLİŞKİLER FİLMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER FİLMLERİNDE ÖNCÜLER: ABD VE ALMANYA ÖRNEĞİ

Year 2011, Volume: 3 Issue: 10, 34 - 52, 01.06.2011

Abstract

Görüntü ile sesin bir birleşimi olan filmler, en etkili iletişim
araçlarından olmaları nedeni ile halkla ilişkiler alanında çok sık yararlanılan
kitle haberleşme aracıdır. Kuruluşların tanıtımlarında, düşüncelerin kamuoyuna
aktarılmasında, halkın bazı konularda eğitilip bilinçlendirilmesinde ve kamuoyu
oluşumunda filmlerin çok önemli bir potansiyel olduğu görülmektedir. Filmleri
diğer araçlardan üstün kılan bir başka özelliği de izlenmeleri süresince belli bir
zamanı kapsamaları ve mesajlarını iletmede yeterli olanağa sahip olmalarıdır.
Halkla ilişkiler filmleri, sahip oldukları birtakım özellikler nedeniyle sinema ve
reklam filmlerinden farklıdır. Kamu yada özel kuruluşlar için yapılan tanıtım
filmleri, çalışanların, öğrencilerin, ve halkın eğitiminde kullanılan eğitim
filmleri, halkı çeşitli konularda bilgilendirmek amacıyla yapılan sosyal içerikli
filmler, belgesel filmlere yapılan sponsorluklar halkla ilişkiler filmleri olarak
tanımlanmaktadır. Çalışmamızda bu tür filmler, özellikleri, avantajları ve
çeşitleri bakımından incelenmiş, Amerika ve Almanya’da bu konuda yapılan ilk
çalışmalar, konuya ilişkin kaynakların taranması sureti ile bilimsel literatür
taraması yöntemi uygulanarak araştırılmıştır.

Public Relations Films and Leaders on Public Relations Films: Practices in The USA and Germany

Year 2011, Volume: 3 Issue: 10, 34 - 52, 01.06.2011

Abstract

The films, which contain the combination of view and audio, are the most
effective communication tools. The reason is that they are the most used tools of
mass media in the area of public relations. It is obviously seen that the films
have a potential role during the presentations of enterprises, transfer of opinions
to the public, the education of the public and the formation of public opinion.
The characters of films have advantage from other tools. The reasons are
enclosing a specific time period during impressions and having enough
possibilities to transmit messages. The movies of public relations are different
from cinema and advertisement films because of their characteristics. The
determination of public relations films are films which are made for public and
private corporations, education films that are used to educate students and
public, social films that educate public about diversified subjects and
sponsorships that are used with documentary films. During our study, these
kinds of films’ characteristics, advantages and variations are being analysed and
the first studies in U.S.A. and Germany about this subject, they are being
researched by dedicated resources and researches of scientific records.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA68SB47BB
Journal Section Articles
Authors

Mine Demirtaş This is me

Publication Date June 1, 2011
Submission Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 3 Issue: 10

Cite

APA Demirtaş, M. (2011). HALKLA İLİŞKİLER FİLMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER FİLMLERİNDE ÖNCÜLER: ABD VE ALMANYA ÖRNEĞİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 3(10), 34-52.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc-300x105-1.png