Öz
Modern insanların günlük yaşamlarında en fazla zaman geçirdiği mekan olan
AVM’ler hem mimari hem de grafik tasarım alanında kesişim noktası olmaktadır.
Bu bağlamda AVM’lerde tercih edilen grafik tasarım öğelerinin farklı veya benzer
kategorideki markalar kapsamında, mekanlarda nasıl uygulandığı önem arz
etmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, AVM’lerde aynı sektördeki benzer
markalar ve farklı markaların karşılaştırmalı, mekan kullanımını ve mekan içinde
kullanılan grafik tasarım öğelerinin nasıl uygulandığını ortaya çıkarmaktır. Alan
çalışması İstanbul’da bulunan, İki ayrı AVM kapsamında yapılmıştır. Bunların
ilki Mall of İstanbul Alışveriş Merkezi ikincisi ise Aqua Florya Alışveriş ve
Yaşam Merkezi üzerinden toplamda 12 mağaza incelemesi gerçekleşmiştir.
İncelenen markalar bulundukları sektörler bakımından özellikle tercih edilerek
ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak, mağazalar da
bulunan görsel tasarımlar fotoğraf, illüstrasyon, tipografi, piktogram ve renk
unsurları bakımından sınıflandırılıp, markalar arasındaki benzer ve farklı unsurlar
üzerinden yapılan gözlemler tablolarla aktarılmıştır. Araştırma sonucunda iki
farklı mekanda tercih edilen fotoğraf, illüstrasyon, tipografi, piktogram ve renk
unsurlarının yoğunluğu, mekanın iç kullanımı ve doğru alan kullanımına göre
farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır.