Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MİMARİ MEKAN TASARIMLARINDA YER ALAN GRAFİK TASARIM ÖGELERİNİN ANLAMSAL ANALİZİ

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 21 - 38, 01.04.2018
https://doi.org/10.17932/IAU.IAUD.m.13091352.2018.2/38.21-38

Öz

Modern insanların günlük yaşamlarında en fazla zaman geçirdiği mekan olan
AVM’ler hem mimari hem de grafik tasarım alanında kesişim noktası olmaktadır.
Bu bağlamda AVM’lerde tercih edilen grafik tasarım öğelerinin farklı veya benzer
kategorideki markalar kapsamında, mekanlarda nasıl uygulandığı önem arz
etmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, AVM’lerde aynı sektördeki benzer
markalar ve farklı markaların karşılaştırmalı, mekan kullanımını ve mekan içinde
kullanılan grafik tasarım öğelerinin nasıl uygulandığını ortaya çıkarmaktır. Alan
çalışması İstanbul’da bulunan, İki ayrı AVM kapsamında yapılmıştır. Bunların
ilki Mall of İstanbul Alışveriş Merkezi ikincisi ise Aqua Florya Alışveriş ve
Yaşam Merkezi üzerinden toplamda 12 mağaza incelemesi gerçekleşmiştir.
İncelenen markalar bulundukları sektörler bakımından özellikle tercih edilerek
ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak, mağazalar da
bulunan görsel tasarımlar fotoğraf, illüstrasyon, tipografi, piktogram ve renk
unsurları bakımından sınıflandırılıp, markalar arasındaki benzer ve farklı unsurlar
üzerinden yapılan gözlemler tablolarla aktarılmıştır. Araştırma sonucunda iki
farklı mekanda tercih edilen fotoğraf, illüstrasyon, tipografi, piktogram ve renk
unsurlarının yoğunluğu, mekanın iç kullanımı ve doğru alan kullanımına göre
farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2013a). Grafik Tasarımda Renk, İstanbul: Literatür Yayıncılık . Ambrose, G. ve Harris, P. (2013b). Grafik Tasarımda İmge, İstanbul: Literatür Yayıncılık . Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım, An kara: Dost Kitabevi Yayınları. Cansever, T. (1992). Şehir ve mimari üzerine düşünceler, İstanbul: Ağaç Yayıncılık. Dürüşken, Ç. (2017). Mimarlık Üzerine Vitruvius. İstanbul: Alfa Yayıncılık. Erişti, B. D. S. (2017). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı, Ankara: Pegem Akademi. Flusser, V. (2009). Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru, İstanbul: Hayalbaz Kitap. Gottdiener , M. (2005). Postmodern Göstergeler, İstanbul: İmge Kitabevi. Hassan, M. M. E. (2015). The semiotics of pictogram in the Signage Systems, Advertising Department, Faculty of Applied arts, Helwan University. Egypt. Hinz, L. (2005). The Functions of Emoticons and Pictograms in Instant Messengers, Media Linguistics. Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. London: Routledge. Mahnke, H. F. (1996). Color, Environment, and Human Response,, VNR, America. Pile, J. (1997). Color in Interior Design, McGraw-Hill, America. Selçuk, T. H. (2005). Gazi Üniversitesi, Mimarlıkta Yapısalcı Bir Çözümleme Deneyimi: Ankara’daki Alışveriş Merkezleri, Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam, İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi. Uçar, F.T. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Yayınevi. Zorlu, A. (2008). Alışveriş Merkezlerini Anlamak, Ankara: Glocal Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bekir Akbal Bu kişi benim 0000-0001-6179-1094

Nursan Korucu Taşova Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2017
Kabul Tarihi 30 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbal, B., & Korucu Taşova, N. (2018). MİMARİ MEKAN TASARIMLARINDA YER ALAN GRAFİK TASARIM ÖGELERİNİN ANLAMSAL ANALİZİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(2), 21-38. https://doi.org/10.17932/IAU.IAUD.m.13091352.2018.2/38.21-38


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png