Öz
Ülkemiz ve dünyadaki ekonomik dalgalanmalar ve değişiklikler sebebiyle
şirketlerin güçlü kontrol mekanizmaları kurma isteği, hızlı büyüyen şirketlerin
büyümlerini istikrarlı ve sürdürülebilir hale getirme gayreti ve kurumsallaşma
çabaları iç kontrol sisteminin kurulmasını bir ihtiyaç haline getirmiştir. Türkiye
Sigorta Birliği’nin verilerine göre 2017 yılında sigortacılık sektörü %14,9’luk
bir büyüme gerçekleştirmiştir. Ülkemizdeki sigortacılık faaliyetlerinin %64,2’si
sigorta acenteleri üzerinden yapılmaktadır. Sigortacılık sektöründeki büyümenin
istikrarlı ve sürdürülebilir olması için sigorta acentelerinin kendi iç kontrol
sistemlerini kurması ve sürdürülebilir etkinliğini sağlaması kritik öneme sahiptir.
Bu çalışmada, Türkiye’nin 200 farklı noktasında faaliyet gösteren bir sigorta
acentesinde mülakat ve gözlem yöntemi kullanılarak sigorta acentelerinde iç
kontrol sistemi ve sürdürülebilir etkinliğinin sağlanması konusu araştırılmıştır.
Araştırmaya konu olan sigorta acentesi prim üretimi, personel adedi, satış
kanalı dağılımı ve organizasyon yapısı olarak Türkiye’nin en büyük sigorta
acentelerinden birisidir. Sigorta acentelerinin araştırma yapılan sigorta acentesi ile
benzer yapıda olması, sigorta acentelerinde iç kontrol sistemlerinin kurulmasının
zorunlu olmaması, araştırma yapılan sigorta acentesinin büyüklüğü ve sigortacılık
sektöründeki riskler göz önüne alındığında araştırma yapılan sigorta acentesindeki
bulgular ve beklentiler sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren diğer acenteler
için bilimsel veri niteliğindedir.