Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Özel/Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Destek Eğitim Odası Uygulaması: Sorunlar ve Öneriler

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 83 - 97, 04.04.2017

Öz

Türkiye özel eğitim gereksinimi olan bireylerden bir grup olan üstün/özel yetenekli öğrencilerin eğitimleri konusunda dünyada bu alandaki gelişmeleri geriden takip etmektedir. Bundan 20-30 sene önceki uygulamalardan biri olan destek eğitim odaları ülkemizde ancak 2015 yılında MEB’in çalışmalarıyla yasal zemine kavuşmuştur. Halbuki dünyada üstün özel yeteneklilerin eğitimindeki trend sınıf içi kaynaştırma ya da farklılkaştırılmış öğretime doğru gitmektedir. Ülkemizde yeni olan bu uygulamaya geçişte bir takım problemlerde yaşanmaktadır. Bu problemlerin neler olduğu, uygulamadaki eğitimcilerin görüşleri dikkate alınarak düzenlemelere gidilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışma, Türkiye’de üstün yetenekliler için destek eğitim odası uygulamaları hakkında bir derleme çalışmasıdır.

Kaynakça

  • Akkaş, E., & Tortop, H.S. (2015). Üstün Yetenekliler Eğitiminde Farklılaştırma: Temel Kavramlar, Modellerin Karşılaştırılması ve Öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(2), 31-44. Azano, A. P., Callahan, C. M., Missett, T. C., & Brunner, M. (2014). Understanding the experiences of gifted education teachers and fidelity of implementation in ruralschools. Journal of Advanced Academics, 25(2), 88-100. Brulles, D., Peters, S. J., & Saunders, R. (2012). School wide mathematics achievement within the gifted cluster grouping model. Journal of Advanced Academics, 23(3), 200-216. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Ankara: Pegema yayıncılık. Dixon, F. A., Yssel, N., McConnell, J. M., & Hardin, T. (2014). Differentiated instruction, Professional development, and teacher efficacy. Journal for the Education of the Gifted, 37(2), 111-127. Kunt, K & Tortop, H.S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin bilim ve sanat merkezlerine ilişkinmetaforik algıları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), Özel Sayı, 117-127. Lassig, C. J. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: the importance of Professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education, 18(2), 32-42 MEB, BILSEM Yönergesi, (2007). http://meb.gov.tr. MEB, Destek Eğitim Odaları (2016). http://meb.gov.tr. Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication. NAGC, National Association for Gifted Children. https://www.nagc.org/. Rambo, K. E., & McCoach, D. B. (2012). Teacher attitudes toward subjectspecific acceleration: Instrumentdevelopmentandvalidation. Journal for the Education of the Gifted, 35(2), 129-152. Robson, C., (2001). Real world research. USA: Blackwell Publishers. Sak, U. (2009). Üstün yetenekliler eğitim programları: Üstün zekâlı ve üstün yetenekli öğrencilerineğitimlerinde model bir program. Ankara: Maya Akademi Yayınevi. Sak, U. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programları modeli (ÜYEP) ve sosyal geçerliği. Eğitim ve Bilim, 36(161). Salend, S. J. (2005). Creating inclusive classroom (5th ed.) NJ: Pearson Education. Siegel, D., Moore, M., Mann, R. L., & Wilson, H. E. (2010). Factors that influence in-service and preservice teachers’ nominations of students for gifted and talented programs. Journal for the Education of the Gifted, 33(3), 337-360. Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Tortop, H.S. (2014d). Examining the effectiveness of the in-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: a case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86. Tortop, H.S. (2015a). Üstün zekâlılar eğitiminde farklılaştırılmış öğretim müfredat farklılaştırma modelleri. Düzce: Genç Bilge Yayıncılık. Tortop, H.S. (2015b). Üstün Yetenekliler Üniversite Köprüsü Eğitim Programı ÜYÜKEP Modeli. Düzce: Genç Bilge Yayıncılık. Tortop, H.S. (2016a). Üstün yetenekliler eğitimindefarklılaştırma modeller, sorunlar ve öneriler. Öğretmen Dünyası, Ağustos Sayısı, 13-16. Tortop, H.S. (2016b). Tecrübe Etkileşimi Vasatında Araştırmalarla Zenginleştirilmiş Uygulamalı (TEVAZU) üstün yetenekliler aile eğitim programının etkililiğinin araştırılması. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(1), 87-98. Tortop, H.S., & Kunt, K. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 441-45. Tschannen-Moran, M., & Johnson, D. (2011). Exploring literacy teachers’ self-efficacy beliefs: Potential sources at play. Teaching and Teacher Education, 27, 751-761. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Batuhan Nar Bu kişi benim

Hasan Said Tortop Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Nar, B., & Tortop, H. S. (2017). Türkiye’de Özel/Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Destek Eğitim Odası Uygulaması: Sorunlar ve Öneriler. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 83-97.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png