Türkiye’de Özel/Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Destek Eğitim Odası Uygulaması: Sorunlar ve Öneriler
Yıl 2017,
Cilt: 3 Sayı: 1, 83 - 97, 04.04.2017
Batuhan Nar
Hasan Said Tortop
Öz
Türkiye özel eğitim gereksinimi olan bireylerden bir grup olan üstün/özel yetenekli öğrencilerin eğitimleri konusunda dünyada bu alandaki gelişmeleri geriden takip etmektedir. Bundan 20-30 sene önceki uygulamalardan biri olan destek eğitim odaları ülkemizde ancak 2015 yılında MEB’in çalışmalarıyla yasal zemine kavuşmuştur. Halbuki dünyada üstün özel yeteneklilerin eğitimindeki trend sınıf içi kaynaştırma ya da farklılkaştırılmış öğretime doğru gitmektedir. Ülkemizde yeni olan bu uygulamaya geçişte bir takım problemlerde yaşanmaktadır. Bu problemlerin neler olduğu, uygulamadaki eğitimcilerin görüşleri dikkate alınarak düzenlemelere gidilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışma, Türkiye’de üstün yetenekliler için destek eğitim odası uygulamaları hakkında bir derleme çalışmasıdır.
Kaynakça
- Akkaş, E., & Tortop, H.S. (2015). Üstün Yetenekliler Eğitiminde
Farklılaştırma: Temel Kavramlar, Modellerin Karşılaştırılması ve
Öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(2), 31-44.
Azano, A. P., Callahan, C. M., Missett, T. C., & Brunner, M. (2014).
Understanding the experiences of gifted education teachers and
fidelity of implementation in ruralschools. Journal of Advanced
Academics, 25(2), 88-100.
Brulles, D., Peters, S. J., & Saunders, R. (2012). School wide mathematics
achievement within the gifted cluster grouping model. Journal of
Advanced Academics, 23(3), 200-216.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel,
F., (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Ankara: Pegema
yayıncılık.
Dixon, F. A., Yssel, N., McConnell, J. M., & Hardin, T. (2014). Differentiated
instruction, Professional development, and teacher efficacy. Journal
for the Education of the Gifted, 37(2), 111-127.
Kunt, K & Tortop, H.S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin
bilim ve sanat merkezlerine ilişkinmetaforik algıları. Üstün
Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), Özel Sayı, 117-127.
Lassig, C. J. (2009). Teachers’ attitudes towards the gifted: the importance
of Professional development and school culture. Australasian
Journal of Gifted Education, 18(2), 32-42
MEB, BILSEM Yönergesi, (2007). http://meb.gov.tr.
MEB, Destek Eğitim Odaları (2016). http://meb.gov.tr.
Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London:
Sage Publication. NAGC, National Association for Gifted Children.
https://www.nagc.org/.
Rambo, K. E., & McCoach, D. B. (2012). Teacher attitudes toward subjectspecific
acceleration: Instrumentdevelopmentandvalidation. Journal
for the Education of the Gifted, 35(2), 129-152.
Robson, C., (2001). Real world research. USA: Blackwell Publishers.
Sak, U. (2009). Üstün yetenekliler eğitim programları: Üstün zekâlı ve
üstün yetenekli öğrencilerineğitimlerinde model bir program.
Ankara: Maya Akademi Yayınevi.
Sak, U. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programları modeli (ÜYEP) ve
sosyal geçerliği. Eğitim ve Bilim, 36(161).
Salend, S. J. (2005). Creating inclusive classroom (5th ed.) NJ: Pearson
Education.
Siegel, D., Moore, M., Mann, R. L., & Wilson, H. E. (2010). Factors that
influence in-service and preservice teachers’ nominations of students
for gifted and talented programs. Journal for the Education of the
Gifted, 33(3), 337-360.
Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma uygulamaları.
İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Tortop, H.S. (2014d). Examining the effectiveness of the in-service training
program for the education of the academically gifted students in
Turkey: a case study. Journal for the Education of the Young Scientist
and Giftedness, 2(2), 67-86.
Tortop, H.S. (2015a). Üstün zekâlılar eğitiminde farklılaştırılmış öğretim
müfredat farklılaştırma modelleri. Düzce: Genç Bilge Yayıncılık.
Tortop, H.S. (2015b). Üstün Yetenekliler Üniversite Köprüsü Eğitim
Programı ÜYÜKEP Modeli. Düzce: Genç Bilge Yayıncılık.
Tortop, H.S. (2016a). Üstün yetenekliler eğitimindefarklılaştırma modeller,
sorunlar ve öneriler. Öğretmen Dünyası, Ağustos Sayısı, 13-16.
Tortop, H.S. (2016b). Tecrübe Etkileşimi Vasatında Araştırmalarla
Zenginleştirilmiş Uygulamalı (TEVAZU) üstün yetenekliler aile
eğitim programının etkililiğinin araştırılması. Üstün Zekâlılar
Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(1), 87-98.
Tortop, H.S., & Kunt, K. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin üstün
yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi.
International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 441-45.
Tschannen-Moran, M., & Johnson, D. (2011). Exploring literacy teachers’
self-efficacy beliefs: Potential sources at play. Teaching and Teacher
Education, 27, 751-761.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma
yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.