Toplumların hükümet ve kurumların çıkarları doğrultusunda algı yönetimi ile yönlendirilmeleri ve bir şekilde paralize edilmeleri 21. yüzyılın en yaygın uygulamalarından biridir. İçinde bulunduğumuz küreselleşme sürecinde süper güçlerin halkları da dahil olmak üzere toplumlar yeni dünya düzeninin düşünce ve inançları doğrultusunda kitle iletişim araçları ile yönlendirilmektedirler. Dünyanın bir sahne olduğu ve kitlelerin yönlendirme yapan grupların yazdığı hikayenin aktörleri olduğu söylenebilir. En popüler kitle iletişim araçlarından biri olan sinema, toplumları ikna etmek için bir algı yönetimi ve propaganda malzemesi olarak kullanılabilmektedir. Bu makalede algı yönetimi yaparak ülkede olumsuz gitmekte olan olayları olağanüstü bir kurgu ile hükümetin lehine çevirmeyi ustalıkla başaran bir halkla ilişkiler uzmanı (Spin Doktor) ve bu kurgunun içinde kariyerinin en önemli eserini gerçekleştirerek gurur yaşayan bir Hollywood film yapımcısını konu alan 1997 yapımı Wag the Dog (Başkanın Adamları) adlı Amerikan filmi iktidar, toplum ve medya üçgeninde gelişen olaylar açısından incelenmiştir. Ayrıca ideoloji ve iktidarın sinemayı nasıl kullandığı ve sinemanın bu kullanım sürecinin önemli bir aracı olduğu anlatılmıştır.
It is one of the most common practices of the 21st century that societies are guided and somehow paralysed by perception management in line with the interests of governments and institutions. In the globalisation process we are in, societies, including citizens of superpowers, are guided by mass media aligned to the thoughts and beliefs of the new world order. It can be said that the world is a stage and the masses are the actors of the story written by the leading groups. One of the most popular mass media tools, the cinema, can be used as perception management and as a propaganda aid to persuade the populace. In this article, a 1997 American film called Wag the Dog, which is about a public relations specialist (Spin Doctor) who masterfully manages to turn negative actions in favour of the government by using perception management, and a Hollywood filmmaker who is proud of performing the masterpiece of his career in this fiction, has been analysed within the framework of the events that develop in the triangle of power, society and media. In addition, it has been explained how ideology and power use the cinema, which is an important tool of this process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 1, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | August 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)