Millî Eğitim Bakanlığı son 15 yılda
eğitimde reform kabul edilebilecek değişimler gerçekleştirmiştir. Bu
değişimlerin temelindeki gerekçelerden birisi, bilim felsefesi olarak eğitimde
öğretmen merkezli anlayışa sahip Newton paradigma yerine Kuantum paradigmasını
esas alınmasıdır. Bu paradigma, çoklu ve bütüncül bir anlayışla sorgulayıcı
zihniyete sahip bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla yeni
fen öğretimi programı da baz alındığında, bir öğretmenin Kuantum Öğrenme Modeli
(KÖM)’ne göre hazırlayacağı etkinlikleri
uygulaması öğrencilerin edindikleri bilgilerin sorgulanmasına ve kalıcılığına
katkı sağlayacaktır. Alan yazın incelendiğinde; yaşamdan kesitler sunan fen
konularının öğretiminde ise KÖM’ün istenilir düzeyde kullanılmadığı
görülmüştür. Fakat bu
alandaki en büyük öğrenme güçlüğü öğrencilerin çevrelerinde gerçekleşen yaşam
biçimlerine bakışları ve sezgileriyle uyum sağlamayan fen konu ve
kavramlarıdır. Bu doğrultuda
gerçekleştirilen çalışmada,
fen bilimleri 5. sınıf Işığın Yayılması konusu ile ilgili KÖM kapsamında
geliştirilen bir etkinliğin tanıtılarak uygulayıcılara sunulması ve
öğretmenlerin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Durum çalışması yöntemi
kapsamında, ilk olarak literatür taraması gerçekleştirilerek kuantum öğrenme konusundaki
araştırma ve çalışmalar incelenmiştir. Daha sonra belirlenen konuda kuantum
öğrenme döngüsü esas alınarak bir etkinlik geliştirilmiştir. Son olarak bu
etkinlik üç öğretmenle paylaşılarak onlarla konu hakkında yarı-yapılandırılmış
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Mülakat verilerinden, KÖM ile yapılan
öğretimin öğrencilerin derse olan ilgisini ve başarılarına olumlu etki
sağlayacağı sonucuna varılmıştır. Yapılan bu çalışma bir rehber niteliğinde
olup, konuyla ilgili etkinlik geliştirmekle uğraşan öğretmen ve araştırmacılara
yol gösterici olacağına inanılmaktadır.
In the last 15 years, Ministry of National Education
has made changes in education that can be accepted as reforms. One of the
reasons for these changes is that the philosophy of science is based on the quantum
paradigm, instead of the Newton paradigm with teacher-centered understanding in
education. The quantum paradigm is aimed at raising individuals who have a
questioning mind with a multidimensional understanding. Therefore, when the new
science curricula considered, applying a teacher's activities according to Quantum
Learning Model (QLM) will contribute to the questioning and persistence of the
information that the students get. When the literature examined; it has been
seen that QLM is not used at desired level in the teaching of science subjects
that present sections from life. However, the greatest learning difficulty in
this area is the science subjects and concepts that are incompatible with
students' perceptions and perceptions of their daily lives. The aim of this
study is to introduce the effect of an activity about the light propagation subject
at 5th grade based on QLM and to present it to the practitioners and
take the views of the teachers. Within the context of the case study method,
the literature on quantum learning has been examined through literature review.
Then, an activity was developed based on the quantum learning cycle in the
determination of the subject. Finally, this activity was shared with three
teachers and semi-structured interviews were held on them. From the interview
data, it has been concluded that teaching with QLM will have a positive effect
on the interest and success of the students. This study is a guide and it is believed
that it will be a guide for teachers and researchers dealing with developing
related activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.