Public relations, in the historical process both structural, functional, as
well as the field of application, shows continuous development. As a result
of the formation of institutional structures, public relations have great
importance for the purpose of existence of institutions and legitimizing
their activities. Public relations have important duties and responsibilities
in raising the awareness of institutions, building their image and reputation,
in managing crises and creating loyalty to brands or in creating positive
views and sympathies towards institutions and in many communicationoriented
activities. Although the history of public relations is based on
different periods and events by various authors, it is known that the concept
of public relations has been observed in the state organizations, especially
since 1960s. In this respect, with regard to the concept of “public relations”,
many public institutions, structures, legislation, projects, changes and
regulations have been implemented in our country. The foundation of
various activities carried out by public institutions in terms of public
relations is based on these years.
In the following years, public relations have reached its current dimension
by developing with different fields of duty and application in both public
and private institutions. As a public institution, the Press Publicity Agency performs various tasks on the basis of the concept of public relations within
the framework of changing world and country conditions.
As of 2016, the Press Publicity Agency, which made significant structural
and institutional arrangements, decided to concentrate on public relations
activities. From this point of view, in this article, while the public relations
studies put into practice by the Press Publicity Agency are discussed, it
is aimed to analyze the responses and feedbacks of the target audience
against these activities. For this purpose, positive feedback was generally
received during the interviews with the participants in these activities, but
it has determined that there are various issues to be improved.
Public relations, Communication, Corporate image, Corporate culture, Press advertising agency.
Halka ilişkiler, tarihsel süreç içerisinde gerek yapısal, gerek işlevsel, gerekse uygulama alanı olarak sürekli gelişim göstermektedir. Kurumsal yapıların oluşması neticesinde kurumların başta var olma, faaliyetlerini meşru kılma amacı doğrultusunda halkla ilişkiler büyük önem arz etmektedir. Kurumların tanınırlığının-bilinirliğinin yükseltilmesinde, imaj ve itibarlarının inşa edilmesinde, krizlerin yönetilip markalara sadakat yaratılmasında ya da kurumlara karşı olumlu görüş ve sempatinin oluşturulmasında ve daha birçok iletişim odaklı faaliyette halkla ilişkilerin önemli görev ve sorumlulukları bulunmaktadır. Halkla ilişkilerin geçmişi çeşitli yazarlar tarafından farklı dönem ve olaylara dayandırılsa da ülkemizde özellikle 1960’lı yıllardan itibaren halkla ilişkiler kavramının devlet teşkilatlarında görüldüğü bilinmektedir. Bu hususta “halkla ilişkiler” kavramına yönelik olarak, devlet eliyle birçok kurum, yapı, mevzuat, proje gibi değişiklikler, düzenlemeler ülkemizde hayata geçirilmiştir. Kurumların halkla ilişkiler manasında yürüttükleri çeşitli faaliyetlerin temeli bu yıllara dayanmaktadır.
Sonraki yıllarda ise halkla ilişkiler, gerek kamu gerekse özel kurumlarda farklı görev ve uygulama alanları ile gelişerek günümüzdeki boyutuna erişmiştir. Bir kamu kurumu olarak faaliyet gösteren Basın İlan Kurumu da değişen dünya ve ülke koşulları çerçevesinde halkla ilişkiler kavramı bazında çeşitli görevler ifa etmektedir. 2016 yılı itibariyle önemli yapısal ve kurumsal düzenlemelere giden Basın
İlan Kurumu halkla ilişkiler faaliyetlerine ağırlık verme kararı almıştır.
Buradan yola çıkarak bu makalede Basın İlan Kurumu’nun uygulamaya
koyduğu halkla ilişkiler çalışmaları ele alınırken, hedef kitlelerin bu
faaliyetlere karşı tepkilerinin, geri dönüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaçla, bu faaliyetlerde yer alan katılımcılarla yapılan görüşmelerde
genel olarak olumlu geri bildirimler alınmış ancak geliştirilmesi gereken
çeşitli konular olduğu tespit edilmiştir.
Halkla ilişkiler, İletişim, Kurumsal imaj, Basın İlan Kurumu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)