Media play an important role in creating a way of thinking against events
that people encountered. Meanwhile media also affect political situation
between countries against events happened. Sometimes published news
could positively affect the friendship and diplomatic relations between two
countries, sometimes news in the media can lead to interstate conflicts
and aggression and deteriorate relations. Nowadays, media can be used
as a “propaganda machine”, and the information that is desired to be
conveyed to the people is constantly presented with different means of
communication and it is ensured that the majority of community accepted
it correctly. Within the scope of the study, the news about Nagorno-
Karabakh in trend.az, the most widely visited (according to alexa.com)
news website of Azerbaijan were analyzed by discourse analysis method
to find out disinformation, misinformation and propaganda in the news. In
this context, the news were casted in April of 2016, when the worst clashes
were experienced between Azerbaijan and Armenia for the first time since
1990s, were analyzed. As a conclusion it can say Azerbaijani online news
media trend.az is not only very sensitive about Nagorno-Karabakh issue
but also refers to Nagorno-Karabakh as their own territory. The news
website is far away from objectivity and give disinformation in context of
Nagorno-Karabakh issue.
Media, objectivity, discourse analysis, Nagorno-Karabakh conflict.
İletişim araçları insanların karşılaştıkları olaylar karşısında bir düşünce şekli oluşturmak için önemli role sahiptir. İletişim araçları aynı zamanda gerçekleşmiş olay karşısında devletler arasındaki siyasi durumları da etkilemektedir. Bazen yayımlanan bir haber iki devlet arasındaki dostluk ve diplomatik ilişkileri olumlu yönde etkilese bile, bazen medyada yer alan bir haber devletlerarası çatışmalara ve gerilimlere yol açmakta ve ilişkileri kötüleştirebilmektedir. İletişim araçları günümüzde bir propaganda aracı olarak kullanılabilmekte, insanlara ulaştırılmak istenilen bir bilgi sürekli olarak farklı iletişim araçlarıyla sunulmakta ve sonuç olarak bu bilginin çoğunluk tarafından doğru olarak kabul edilmesi sağlanmaktadır. Yapılan çalışma kapsamında Azerbaycan`ın en çok okunan (alexa.com verilerine göre) haber sitesi trend.az’da yayımlanan Dağlık Karabağ sorunuyla ilgili haberler söylem analizi yöntemiyle incelenerek, haberde dezenformasyon, mezenformasyon ve propaganda ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bunun için Azerbaycan ve Ermenistan arasında çatışmaların 1990’lı yıllardan sonra ilk defa üst düzey yaşandığı 2016 senesinin nisan ayı seçilerek, bu tarihteki haberler incelenmiştir. Söylem analizi yöntemiyle yapılan araştırmanın sonucunda Azerbaycan tarafının Dağlık Karabağ konusunda oldukça hassas olduğu, haber sitesinde Dağlık Karabağ’dan kendi toprakları olarak söz ettikleri, yayımlanan haberlerde objektiflikten uzaklaştıkları ve dezenformasyona çokça yer verdikleri görülmektedir.
İletişim araçları, nesnellik, söylem analizi, Dağlık Karabağ sorunu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)