Günümüzde narsizm kültürü gittikçe yükselen bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Kapital sistem içerisindeki iş piyasasındaki otoriterlik, güçlülük, erkek üstünlüğünün kabul edilmesini sağlarken, erkeklerin de yaratılan bu üstünlüğü içselleştirmesine sebep olmuştur. Bunun sonucu olarak ortaya çıkan hegemonik erkeklik, ataerkil sistem için olmazsa olmaz bir öğe haline gelmiştir. Kitle iletişim araçları arasında etkin bir röle sahip olan sinema yarattığı anlatılarla var olan egemen düşünceleri yeniden üretebilmektedir. Bu kapsamda çalışmada, araştırmacının betimlemelerden yola çıkarak kendi yorumlarını yapmasına ve çıkarımlarda bulunmasına olanak sağlaması araştırmacıya özgür bir alan açan betimsel analiz yöntemi kullanılarak, Top Gun: Maverick (2022) filmindeki hegemonik erkeklik imgesi ve o imgenin beslediği narsist kimlik olgusu incelenecek ve kavramsal çerçeve üzerinden tartışılacaktır
Today, the culture of narcissism is becoming an increasingly prevalent phenomenon. Within the capitalist system, the acceptance of authoritarianism, strength, and male superiority in the job market has led men to internalize this created superiority. As a result, the emergence of hegemonic masculinity has become an indispensable element of the patriarchal system. Cinema, which has an effective role among mass media, can reproduce existing dominant ideas with the narratives it creates. In this context, using the descriptive analysis method, which allows the researcher to make their own interpretations and draw conclusions based on descriptions, the hegemonic masculinity image and the narcissistic identity phenomenon nourished by that image in the Top Gun: Maverick (2022) movie will be examined and discussed within a conceptual framework.
Top Gun: Maverick (2022) Hegemonic Masculinity Narcissism Patriarchal System Dominant Ideology
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2023 |
Submission Date | April 14, 2023 |
Acceptance Date | September 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)