Dünya
edebiyatının önemli isimlerinden Tolstoy’un Hacı Murat romanında başkahramanın
Müslüman olması, romanı birçok açıdan merkezileştirir. Romanda Tolstoy, Hacı
Murat ile Şeyh Şamil arasındaki ihtilaftan hareketle Hacı Murat’ı Şamil’e karşı
kullanmayı ön plana çıkarırken ihanet ile vicdan arasındaki çetin gelgitleri
sorgular. Özellikle samimi bir Hristiyan olan Tolstoy’un Müslüman iki şahsiyeti
eserin merkezine yerleştirmesi, dinsel ötekileştirmelerin naif bir eleştirisi
olarak okunabilir. Diğer taraftan Kafkasya ile romanın başkarakterleri
arasındaki ilgi de özellikle 19. yüzyıl düşünürlerince belirtilen kişilik ile
mekân ilişkisini hatırlatır. Bu eserde
Tolstoy, savaşın arka planında hayata ilişkin ortak insanî öz’ün izini sürmekte
ve okuyucuya iletmek istediği insaniliği Kafkas insanı üzerinden vermektedir.
19. yüzyılın klasik roman biçimiyle yazılan eserde, karakterler ile mekân
arasında sıkı bir özdeşlik görülür. Tolstoy, Kafkas halklarının belleklerinde taze
olan epik-mitik öğeleri de merkezi şahsiyetlerin kimi davranışlarına ekler. Savaş
gerçekliğinin ve mekân estetiğinin beraber düşünüleceği bu çalışmada
Kafkasya’ya dair roman malzemesi tartışılacak ve ulaşılan bulgular roman-mekân-insan
ilişkisi üzerinden yorumlanacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Orjinal Makale |
Authors | |
Publication Date | November 22, 2018 |
Submission Date | September 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |