Bu makalede, geleneksel aile yapılarında kadınlara atfedilen toplumsal cinsiyet rollerinin tarihsel kökenleri ile bu rollerin zamanla nasıl dönüştüğü ve bu değişimde kadın eğitiminin nasıl etkili olduğu incelenmiştir Geleneksel aile yapılarında kadınların rolü çoğunlukla bakım, hizmet ve duygusal destek alanında yoğunlaşmış; karar alma süreçlerinde ise daha sınırlı bir görünürlükle yer almışlardır. Eğitime erişimin sınırlı olduğu bu dönemlerde kadınların aile içi görev dağılımı sabit kalmış, erkek otoritesine dayalı yapı baskınlığını Cumhuriyet sonrası dönemde ve özellikle 1980’li yıllardan itibaren kadınların eğitim oranlarında yaşanan artış, aile içi rollerde dönüşümün önünü açmıştır. Eğitimli kadınlar sadece bilgi ve beceri kazanmakla kalmamış, aynı zamanda ekonomik yaşamda daha aktif hâle gelerek aile yapısında söz sahibi olma oranlarını da artırmıştır. Kadınların eğitimiyle birlikte aile içi karar alma süreçlerinde daha dengeli bir dağılım ortaya çıkmış, çocuk yetiştirme pratikleri değişmiş ve ev içi iş bölümü yeniden şekillenmiştir.
Makalede, mevcut literatür ve Türkiye’deki güncel veriler ışığında, kadın eğitiminin aile rolleri üzerindeki etkisi çok boyutlu olarak değerlendirilmiş; yapısal, kültürel ve ekonomik unsurlar dikkate alınmıştır. Kadın eğitiminin bireysel faydalarının yanı sıra, aile yapısında daha demokratik, katılımcı ve eşitlikçi ilişkiler kurulmasına katkı sağladığı görülmüştür. Bununla birlikte kırsal bölgelerde hâlen eğitime erişim sorunları yaşandığı, geleneksel değerlerin bu dönüşüm sürecini sınırladığı da tespit edilmiştir.
Yazar(lar), çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyduklarını beyan etmiştir.
This article explores the historical foundations of women’s roles in traditional family structures, their transformation over time, and the impact of women’s education on this change. Traditionally, women were seen as caregivers and emotional supporters within the family, with limited. Since the establishment of the Republic and especially after the 1980s, rising female education levels have led to significant shifts in family roles. Educated women gained not only knowledge and skills but also a stronger presence in the workforce, enhancing their influence within the household.
Education has contributed to more balanced decision-making, redefined child-rearing practices, and transformed the domestic division of labor.
Drawing on existing ccess üre and recent data from Turkey, the article examines the effects of women’s education through structural, cultural, and economic lenses. It highlights how education fosters more democratic, participatory, and equal family relations. However, in rural areas, limited ccess to education and the persistence of traditional values continue to hinder this transformation.By emphasizing both the personal and societal benefits of women’s education, the study underlines its crucial role in reshaping gender roles within the modern family.
The author(s) declared that they complied with ethical principles during the preparation of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Family and Relationships |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 12, 2025 |
Acceptance Date | September 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Aile Özel Sayısı |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat X: @IctimaiyatD