Trabzon, 1930-1940 yılları arasında, geniş kapsamlı bir modernleşme hareketinin içinde yerini alır. Bu, gerek “su işi”, “plan işi” ve diğer altyapı çalışmaları, gerekse kamusal yapıların inşası ile bir biçimselliğe kavuşur. 1940’lara kadar, çıkarılan yasalar, vilayet ve umumi müfettişlik gibi kurumlar tarafından yapılan yönlendirmelerin yanı sıra, belediyenin iç koşulları, şehirdeki bu faaliyetler üzerinde merkeziyetçi bir vurgunun oluşmasında etkilidir. Bununla beraber 1930-1940 tarihleri arasında tutulan Trabzon Belediye Meclisi Zabıtları’na göre, faaliyetlerin bütünüyle bu çizgide sürdürüldüğünden bahsetmek zordur. Nitekim bu dönemde şehrin ihtiyaçlarını karşılamaya dönük Numune Hastanesi (1938), Trabzon Lisesi (1938), Stadyum (1942), Erkek Sanat Okulu (1944) yapılarının inşasına dönük çalışmalar başlarken, inşai koşullar, şehirde “bir başka” modernlik deneyiminden daha bahsetmeyi mümkün kılar.
Çalışmada öncelikli olarak, şehirde bu merkeziyetçi koşullar ve bu koşulların kamusal alandaki bayındırlık faaliyetleri üzerindeki etkisi üzerinde durulmuştur. İkinci olarak; söz konusu kamusal yapılar, aynı dönemlerde şehirde büyük dönüşümler ön gören Lambert planı ile ilişkisi üzerinden değerlendirilmiştir. Son olarak, inşai süreç, her bir yapı için ayrı ayrı ele alınmıştır. Bu şekilde, mimarlığın ve kentin görünür simgelerinin yerel bir bağlamı nasıl ürettiğinin ortaya çıkarılması hedeflenmektedir.
Trabzon takes place in a comprehensive modernization movement between the years 1930-1940. This movement attains a physical form through with infrastructures and the construction of public buildings. Until the 1940s, as well as the directives of the goverment, the internal conditions of the municipality, were effective in creating a centralist emphasis on its activities. However, according to the Trabzon Municipal Council Minutes held between 1930 and 1940, it is difficult to mention that the activities were carried out entirely in this line. As a matter of fact, while the works for the construction of Numune Hospital(1938), Trabzon High School(1938), Stadium(1942), School of Craftmanship(1944) to meet the needs of the city, the constructional conditions make it possible to talk about "another" experience of modernity.
The study focused on these centralized conditions in the city and the effect of these conditions on the public space. Secondly; the public buildings in question have been handled in relation to the Lambert plan. Finally, the construction process is handled separately for each building. In this way, it is aimed to reveal how architecture and visible symbols of the city produce a local context through the activities of public buildings.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |