This study aims to identify
emotions and ideas of 50 gifted students whose ages are between 8 and 14 and
who study at SAMSUN Science and Art Center for the city of their imaginations
by designs. At the first stage, model materials were supplied for the students
taking part in this study to convey the city of their imaginations. At the
second stage, the students were requested to tell the cities which they had
designed. At the last stage, some evaulations were carried out on design the
city models and it was referred that children’s opinions also should be
considered into city designs. Consequently, to make children visible in all
factors about social life is directly related to have a voice where they live.
Nowadays applications that meet expectations and interests of children have
become important while landscape are performed at urban spaces, buildings,
school gardens, open green field, playgrounds etc.
Bu çalışma Samsun Bilim ve Sanat Merkezine (BİLSEM) devam eden 8-14 yaş
grubundaki üstün zekâlı 50 öğrencinin
hayallerindeki kente yönelik duygu ve düşünceleri, tasarımlar aracılığıyla
belirlenmeye çalışılmıştır. İlk aşamada, araştırmaya katılan öğrencilerin
hayallerindeki kenti aktarabilmeleri için maket malzemeleri temin edilmiştir.
İkinci aşamada, öğrencilerin tasarladıkları kentleri anlatmaları istenmiştir.
Son aşamada ise tasarlanan kent maketleri üzerinden değerlendirmeler yapılarak
kent tasarımlarında çocuklarında görüşlerinin ortaya konulmasının gerekliliğine
değinilmiştir. Sonuç olarak, çocukların toplumsal hayata ilişkin tüm
unsurlarda görünür kılınması onların yaşadıkları mekânda söz sahibi
olabilmelerinden geçmektedir. Günümüzde artık kentsel
mekânlar, binalar, okul bahçeleri, açık yeşil alanlar, oyun alanları vs. gibi
alanlarda mekânsal düzenlemeler yapılırken çocukların ilgi, beklenti ve
ihtiyaçlarına cevap verebilecek uygulamalar önem kazanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 17 |