Turkey, especially as many policies implemented within the scope of EU adaptation efforts in the 2000s and began to lose its influence legislation today. In this study, The State Planning Organization (DPT), which is an effective institution in the development of regions, eliminating inequalities between regions and determining future policies and activities, and the Development Plans prepared by it, and the institutions established to ensure regional development such as Development Agencies and Regional Development Administrations have been examined, and these institutions today point has been evaluated. Within the framework of harmonization with the EU in Turkey, the Statistical Regional Units Classification (IMM) was implemented in 2002. Development Agencies, on the other hand, continue to exist in 26 different Level 2 regions in line with the said IMM application. As a result of the study, it has been seen that the main reasons for this are the reservations about the concept of region due to Turkey's unitary state structure, the loss of importance given to local governments in the 2000s within the framework of harmonization with the EU, the increase in the tendency of centralization with the laws enacted, and the lack of adequate resource allocation to eliminate regional development differences.
Region regional policies European Union State Planning Organization Regional Development Administrations
Türkiye’nin özellikle 2000’li yıllarda AB’ye uyum çabaları kapsamında hayata geçirdiği pek çok politika ve yasal düzenlemeler günümüzde etkisini kaybetmeye başlamıştır. Bunlardan biri de, bölgeler arası eşitsizliklerin giderilmesi ve bölgesel kalkınma anlayışının sağlanması yolunda atılan adımlardır. Bu çalışma kapsamında, Türkiye’de bölge politikalarının yasal çerçevesi ve kurumsal açıdan değerlendirmesi yapılmıştır. Bölgelerin gelişmesinde, bölgeler arası eşitsizliklerin giderilmesinde ve geleceğe yönelik politika ve faaliyetlerin belirlenmesinde etkili bir kurum olan Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) ve onun tarafından hazırlanan Kalkınma Planları ile Kalkınma Ajansları ve Bölge Kalkınma İdareleri gibi bölgesel gelişmenin sağlanması amacıyla kurulan kurumlar incelenmiş ve bu kurumların günümüzde geldiği nokta değerlendirilmiştir. Türkiye’de AB’ye uyum çerçevesinde, 2002 yılında İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması (İBB) uygulamasına geçilmiştir. Kalkınma Ajansları ise yine söz konusu İBB uygulaması doğrultusunda 26 farklı Düzey 2 bölgesinde varlığını sürdürmektedir. Ancak çalışmada da sözü edilen kurumsal, hukuksal ve politik dönüşümlerin ana amacı olan bölgesel eşitsizliklerin giderilmesi ve bölgesel politikaların geliştirilmesinin gerekli başarıyı gösteremediği ortaya çıkmış ve çalışma sonucunda bunun temel sebeplerinin, Türkiye’nin üniter devlet yapısı gereği bölge kavramına çekince duyulması, 2000’lerde AB’ye uyum çerçevesinde yerinden yönetimlere verilen önemin son yıllarda etkisini yitirmesi, çıkarılan yasalarla merkezileşme eğiliminin artması ve bölgesel gelişme farklarının giderilmesi için yeterli kaynak aktarımı yapılmaması olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 7, 2022 |
Publication Date | November 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: 37 |