It is aimed to
determine whether there is a significant difference in the social anxiety and
self-efficacy perceptions of the Vocational School of Health Services students
in terms of gender, income level, place of residence, type of graduated high
school and branch of education, in this study. The sample of the research is
constituted by 871 students in total, comprising 670 girls and 201 boys, being
education in Health Services Vocational School of Sivas Cumhuriyet University
in the spring period of 2018-2019 education- training year. Social anxiety
scale which developed by Özbay and Palancı (2001), was used for the collection
of data for research. The reliability of the scale determined to be 0.89, was
found to be 0.94 in this study too. In order to determine the self-efficacy
perceptions of the students, the “General Self-Efficacy Scale” developed by
Sherer, Maddux, Mercandante, Dunn, Jacobs and
Rogers (1982) and adopted to Turkish by
Yıldırım and İlhan (2010), was used.
The total reliability of the scale adapted was found as .80, and in this
study as .85. The data related to the research was analyzed using
Kolmogorov-Smirnov (K-S), Arithmetic Average, Standard Deviation, Independent T
Test, Anova, LSD, Pearson Correlation Coefficient. It was concluded that the social anxiety of
the students were significantly different by the income level, place of
residence, type of graduated high school and branch variables; the
self-efficacy perceptions of the students were significantly different by
income level, income level and branch variables. Besides, it was determined
that total score correlations of the writing anxiety and self-efficacy
perceptions of the students were at medium level in negative direction (-.34).
Bu
çalışmanın amacı; Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) öğrencilerinin
sosyal kaygıları ve genel öz-yeterlik algılarının cinsiyet, gelir düzeyi,
ikamet yeri, mezun olunan okul türü ve branş değişkenleri açısından incelenmesi
ve aralarındaki korelasyonun belirlenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu
2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi
SHMYO’da eğitim görmekte olan 670 kız, 201 erkek olmak üzere toplamda 871
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri ilişkisel tarama modeli
kullanılarak elde edilmiştir. SHMYO öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin
belirlenmesi amacıyla Özbay ve Palancı (2001) tarafından geliştirilen ”Sosyal
Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin toplam güvenirliği .89; bu çalışmada
sosyal kaçınma alt boyutu için .92, kritize edilme kaygısı alt boyutu için .85,
değersizlik duygusu alt boyutu için .85 ve toplamda ise .94 olarak
belirlenmiştir. Öğrencilerin genel öz-yeterlik algılarını belirlemek amacıyla;
Sherer, Maddux, Mercandante, Dunn, Jacobs ve Rogers (1982 tarafından
geliştirilen Türkçeye uyarlaması Yıldırım ve İlhan (2010) tarafından yapılan
“Genel Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Uyarlanan ölçeğin güvenirliği .80,
bu çalışmada ise .85 olarak bulunmuştur. Araştırmaya ilişkin verilerin analizinde
Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Bağımsız T Testi,
Anova, LSD, Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyal
kaygı düzeylerinin gelir düzeyi, ikamet yeri, mezun olunan lise türü ve branş;
öz-yeterliklerinin gelir düzeyi, mezun olunan lise türü ve branş değişkenlerine
göre anlamlı farklılık gösterdiği, sosyal kaygı ve öz-yeterliklerinin negatif
yönde orta düzeyde (.-34) bir ilişki gösterdiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 17, 2019 |
Submission Date | February 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.